Feedback

Av Anders Eklöf

Publicerat 10 oktober 2017

Destiny 2

Recension - Destiny 2

Bungie är tillbaka med den andra delen i deras svulstiga rymdäventyr och har försökt göra allt de kan för att rätta till bristerna från föregångaren. Frågan är om de har lyckats hela vägen?

Bungie vet sedan länge hur man levererar ett riktigt fräsigt rymdspektakel. Det första Destiny var lite som en spirituell uppföljare till Halo-serien med sina mäktiga vyer och fartfyllda strider, fast med en mindre fokuserad berättelse och mer fokus på socialt spelande. 

Destiny 2 är på många sätt en typisk uppföljare. En del brister från föregångaren är ihoplappade medan andra inslag är kastade i soptunnan för att bytas ut mot bättre.

Samtidigt har inte för mycket förändrats, så att de hängivna fansen av det första spelet kan känna igen sig. Destiny 2 levererar utan tvekan ett rejält rymdspektakel igen, men inte utan sina problem. 

De vackra vyerna är många och ett välkommet inslag efter en hektisk batalj. 


Berättelsen tar vid efter händelserna i det första spelet och dess efterföljande expansioner. Lugnet efter stormen varar dock inte länge, då "The Red Legion" och dess ondskefulla ledare Dominus Ghaul anfaller The Last City, lämnar den i spillror och tar över hjältarnas viktiga kraftkälla "The Traveler". Premissen blir alltså att du som spelare reser runt mellan olika planeter för att återfå dina förlorade krafter och besegra skurkarna du möter på vägen. 

Det är i alla fall min tolkning av berättelsen. Det första Destiny kritiserades för sin platta berättelse och det märkliga beslutet att placera viktig kunskap om världen och dess egenheter utanför själva spelet, på en extern sajt. Det var helt enkelt inte lätt att hänga med i vad som hände och därmed ens bry sig om handlingen. 

Mellansekvenserna är fler och flådigare än tidigare. 


Destiny 2 har absolut en tydligare, mer begriplig och framförallt en mer gripande berättelse, men det är verkligen ingen banbrytande rymdresa vi får följa med på den här gången heller. Det finns en tydlig skurk, till skillnad från föregångaren, men hans motivation är inte särskilt trovärdig och han är inte särskilt unik i genren. 

När jag följer ett huvuduppdrag hänger jag kanske med i vad den övergripande premissen handlar om, men jag förstår sällan varför jag gör saker under dess gång. Majoriteten av handlingen förtäljs dessutom genom rörigt radiopladder, som inte är helt lätt att hänga med i samtidigt som du pangar rymdvarelser. 

Det finns dock absolut mer att göra den här gången. Varje planet är lite som en öppen värld i miniatyr med olika gångar och platser att utforska. Utöver huvuduppdragen finns det bland annat mängder av sidouppdrag att ta sig an, som levererar mer underhållande eldstrider. 

Skjutandet spelar huvudrollen i Destiny 2. 


Eftersom du kommer tillbringa en stor del av din tid i Destiny 2 med siktet i ansiktet på olika rymdvarelser och fingret på avtryckaren, är det tur att själva skjutandet är så pass kul som det är. I det första spelet kunde det bli en aning monotont, men här är varje strid en fröjd. 

Bungie är helt enkelt mästare på att leverera fartfyllda actionsekvenser där varje strid blir som en vacker dans av laserskott och explosioner. Allt ifrån känslan att avfyra ett vapen, ljudet och effekterna när du spränger en robot i småbitar till tyngden i de olika krafterna som vardera kraft har till sitt förfogande är oerhört väldesignat. 

Variationen på fienderna och situationerna du befinner dig i är egentligen inte så stor, men då pangandet i sig är så pass kul gör det inte så mycket. 

Med erfarenheterna från Halo-serien och föregångaren har de designat en riktigt underhållande rymdskjutare. 


Destiny 2 gör sig så klart allra bäst i vänners goda lag, men dessvärre har jag inte haft möjligheten att uppleva spelet i lag särskilt mycket. Dock kan jag tycka att det är märkligt att det bara går att spela tre samtidigt i huvuduppdragen. Är man ett större kompisgäng än det hamnar en eller flera utanför. 

Med detta sagt, tycker jag ändå att spelet går att uppskatta på egen hand. 

Dock är der mer regelrätta flerspelarläget The Crucible tillbaka och känns förbättrat på alla punkter. Det är trevligt att det går spela ett mer kompetetivt läge mellan kampanjen.

Nästan varje ny plats är haktappande vacker.


Med Destiny 2 levererar Bungie verkligen ett rejält rymdspektakel, med sina oerhört vackra och exotiska omgivningar, fartfyllda strider och överdådiga science fiction-epos. Dock känns der lite som en enkel uppföljare, trots att det är bättre än sina föregångare på många sätt. Skulle du ställa en bild från vardera spel bredvid varandra skulle jag faktiskt ha svårt att se skillnaden på dem, åtminstone rent visuellt. 

Jag kan dock tycka att det är märkligt att många säger att spelet börjar "på riktigt" efter att man tagit sig igenom kampanjen. Om det tar tio eller mer timmar innan ett spel blir bra, är det faktiskt ett problem. 

7

Av Anders Eklöf

Publicerat 10 oktober 2017

Destiny 2 är en gedigen uppföljare som innehåller mer av det goda från föregångaren, samtidigt som det kommer med en del förbättrande inslag. Dock är inte allt frid och fröjd, då det finns en del brister som fortfarande finns kvar, trots att de är slipade på. Det är absolut ett härligt rymdäventyr, men inte ett särskilt djupt sådant.

Bli först med att kommentera


Skicka

Senaste nyheterna om Destiny 2

Läsarnas spelbetyg

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 0

Destiny 2

Lanseringsdatum: 6 september 2017

Enhet: PC, Playstation 4, XboxOne

Genre: Action, First person shooter, Rollspel, Sci-fi

Utvecklare: Bungie

Utgivare: Activision

Betyg: 7/10Läs recensionen »

Spelets rekommenderade ålder är 18 år och uppåt.
Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender