Publicerat 27 september 2017

NBA 2K18

Recension - NBA 2K18

Martin har lirat korgboll med de stora profilerna från sportens hemland!

Mikrotransaktioner. Idag ser vi dem i de flesta spel. Allt från oskyldiga mobilspel som Angry Birds till actionpackade FPS-spel som Call of Duty erbjuder dig som spelar att med riktiga pengar ha möjlighet att köpa till dig något användbart i spelen.

Att trenden blivit allt vanligare är det knappast någon som missat, men att även sportspelen hittat ett sätt att tjäna pengar på det här viset var det nog inte många som trodde. Förvisso har serier som Fifa länge gett spelaren möjlighet att betala för att öppna fler paket med fotbollsspelare i. NBA2K18 tar däremot detta till en helt ny nivå då spelet praktiskt taget kräver att du betalar för att få ut något roligt av upplevelsen.

NBA 2K18 har i vanlig ordning båda fötterna på planen när det kommer till gameplay. Spelet flyter på bra och är lätt att kontrollera. Nytt för i år är att alla spelare i ligan styrs olika beroende på deras tricks och färdigheter i verkligheten. Här är det till stor fördel om du redan sen innan känner till NBA-profilerna och hur de agerar på planen i verkliga livet.

En världsstjärna som Kyrie Irving, som dessutom pryder spelets omslag, är nästintill ostoppbar vid offensiven men på en kontring så är han inte lika vass när det gäller att försvara. Denna uppdatering genomsyrar hela spelupplevelsen och får en att alltid tänka efter en extra gång vilken spelare som passar bäst för en specifik situation.

Dribbla som en äkta NBA-stjärna!

Just atmosfär och spelupplevelse är något som NBA 2K serien aldrig varit dålig på. Alla matcher presenteras precis som vi ser de på TV. Ernie Johnson’s igenkännbara röst och ansikte finns i vanlig ordning där tillsammans med NBA-legenden Shaquille O'Neal i ett försnack innan varje match. Kommenterar matcherna gör som vanligt Chris Webber, Greg Anthony och Kevin Harlan. Cheerleaders, maskotar, manegers, domare som går en på nerverna och en autentisk publik återfinns som vanligt.

Dessutom ser och känns allt så mycket bättre i årets upplaga. Detaljnivån på spelarna är i stort sätt likadan som i NBA 2K17, det vill säga otroligt bra. Det är inte särskilt svårt att ta miste på vilken spelare som är vilken.

Däremot är det inte bara grafiskt spelet imponerar. Ljudet när basketbollen träffar planen, gnisslet från spelarnas skor mot golvet, kommentatorernas djupa inlevelse och publikens hejarop och applåder fogar samman en obeskrivlig mix av kärlek, svett och tårar. Plötsligt känns det som att jag står där mitt bland publiken i Chicago en sen septemberkväll och hejar på mitt lag. NBA 2K18 har med bra bild och ljud lyckats skapa den där känslan trovärdighet som få sportspel lyckas göra idag.

Spelets ende svensk,
Jonas Jerebko.

NBA2K18 erbjuder precis som föregångarna spelläget MyCareer där du tar kontrollen över en ung aspirerande baskettalang känd som DJ. Hur din spelare ser ut bestämmer du helt själv genom att välja ansiktsform, hårfärg, frisyr med mera. Designmöjligheterna är tyvärr alldeles för begränsade vilket gör att din karaktär inte känns särskilt personlig. Däremot finns möjligheten att skanna in ditt ansikte med en app för att sedan överföra det till spelet, i vanlig ordning. Appen och inskanningsprocessen har förbättrats markant från de tidigare spelen, trots detta blir resultatet aldrig särskilt bra. Namnet Martin Norén känns inte heller speciellt NBA-vänligt för den delen.

Kampanjen är sig i övrigt likt. Inte mycket har förändrats här med undantag för att mikrotransaktionerna blivit fler. Allt från frisyrer, tatueringar och kläder går att betala för. Till och med poäng som är nödvändiga för att din karaktär ska kunna utvecklas och bli en bättre basketspelare kan köpas för riktig valuta. Självklart går det att få tag på poäng på annat vis men då får du vara beredd på att tillbringa en hel del tid med att spela matcher och genomföra träningar tills tummarna värker.

Handlingen i MyCareer är i stor sett ganska linjär och det går aldrig att relatera till huvudpersonen DJ. Istället känns karaktärerna mest som tomma skal. Röstskådespelarna är det inget fel på men regin hade kunnat behöva lite mer bearbetning. Konceptet är det heller inget större fel på, men tyvärr faller hela kampanjen lika pladask som de två föregående årens upplagor.

Spelets atmosfär är något utöver det vanliga!

I vanlig ordning återfinns såväl MyGM som MyLEAGUE. Här har du fria händer att ta över ett valfritt NBA-lag och leda det till slutspel och ligaguld. Som maneger får du kontroll över allt vad som innebär när det kommer till att basa för ett eget basketlag i USA. Dina uppgifter som chef sträcker sig emellan allt från att införskaffa personal till att plocka ut ditt lag inför varje match. I år är även fantasydraften tillbaka vilket gör det möjligt att få tag på sådana legender som Kobe Bryant och självaste Michael Jordan.

Möjligheten att skapa ett helt eget NBA-lag finns även. På spelets hemsida kan du ladda upp en egen logga, sponsorbilder, reklamfoton med mer. Det går också att designa matchställ och arenor med helt fria händer. Var i det stora landet du väljer att placera ditt lag har olika konsekvenser för hur många som kommer och tittar när dit lag spelar, vilket har stor betydelse då det gäller att sälja ordentligt med biljetter till varje match så att du senare kan locka till dig storspelare med hjälp av feta lönecheckar. Självklart skapade jag Spelnyheterna Speeders med hela redaktionen i truppen och vi gled ostoppbara igenom hela ligan och vann allt som gick att vinna. Ett kul spelläge för dig som gillar att vara kreativ.

Spela som l
egenden själv, Michael Jordan!

2K bjuder även på ett sprillans nytt spelläge där din forna talang DJ från MyCareer tvingas avluta sin basketkarriär på grund av en otäck skada och bestämmer sig därmed för att börja träna basket istället. Gameplay rundas med storybaserade mellansekvenser. Dina olika val du gör i spelet påver i sin tur vad som händer senare i berättelsen. Tyvärr lider detta spelläge av samma problem som MyCareer. Hela upplevelsen känns alldeles för seg och risken är att du tröttnar på att behöva ta dig igenom alla dessa dialoger som dessutom saknar röstskådespel.

NBA2K18 är utan tvekan det absolut bästa sportspelet på marknaden när det kommer till ljud, bild och atmosfär. Däremot är det inget för den som hoppats få uppleva en ung talangs resa från botten till toppen. Oändligt med mikrotransaktioner förstör hela upplevelsen och lämnar en sur smak i munnen. Å andrar sidan visar 2K fortfarande att deras förståelse för gameplay och spelmekaniker håller toppklass. Och i slutändan är det väl ändå det som räknas. Eller?

6

Publicerat 27 september 2017

NBA 2K18 kan liknas vid en lyckad dribbling som avslutas med ett snopet felsteg. Spelet vet var det är på väg men når tyvärr inte hela vägen dit. Trots att man lyckats klättra otaliga divisioner över konkurrenten EA Sports NBA Live 18 har man ännu inte förmått pumpa upp bollen för att få den att studsa så som man vill.

Senaste nyheterna om NBA 2K18

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10