Av Alicia Andersson

Publicerat 30 juli 2017

Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn

Recension - Stormblood: Final Fantasy XIV

Tänd den rebelliska lågan inom dig och väck en storm!

De senaste två månaderna har jag oavbrutet spelat Square Enix onlinerollspel Final Fantasy XIV. Jag har under hundratals timmar slagits mot översittande imperium, dimensionshoppande hjältar och hämndlystna drakar. Jag har tagit del av politiska intriger och stoppat världens undergång mer än ett par gånger. Mina äventyr är som ni säkert märker storslagna och många, men inget av dem är lika minnesvärt som mitt senaste.

Den nyaste expansionen för Final Fantasy XIV, Stormblood, ger oss nämligen inte bara vilket nytt innehåll som helst utan lyckas väva ett gripande och stundtals realistiskt narrativ om krig och brutaliteten kring det. Expansionen sätter väldigt snabbt denna ton då ett till synes enkelt uppdrag om att sammansvärja alla rebeller och slå tillbaka Garlean Imperiet snabbt visar sig problematiskt.

Samhällen krossade av krig och fattigdom präglar Stormblood då vi får besöka ockuperade nationer vars invånare blivit bestulna allt hopp om att någonsin stå upp mot ett förtryck som pågått i årtionden, och vi får se lågan att rebellera sakta men säkert tändas igen. Vägen dit är däremot hård och tvingar våra hjältar att ett flertal gånger endast titta på när de svaga blir nedtryckta av sina översittare. Detta presenteras även med ett riktigt bra och passande röstskådespel som förmedlar helt rätt känsla för den mörkare ton som etablerats.

Expansionens berättelse tar oss även för första gången till Ala Mhigo och Doma, två platser som genom spelets historia blivit refererade till gång på gång. Sättet de båda platserna knyts in i berättelsen som mer eller mindre hintats sedan 2013 är till och med även för mig som relativt ny spelare inget annat än briljant och bygger ut världen på ett väldigt stiligt sätt. Ala Mhigo agerar däremot mestadels en öppning och ett avslut för berättelsen då majoriteten av expansionen utspelar sig i det fjärran östern – vilket däremot inte på något sätt bör ses som något negativt.

Stormblood bjuder på asiatiska influenser och bygger något kreativt och unikt!

Alla asiatiska influenser utvecklarna tagit till sig verkar nämligen ha lönat sig. Platserna är inte bara de största i spelet hittills utan även några av de allra bästa och mest kreativa. Det asiatiska temat har verkligen tagits till sin spets och utnyttjar allt från japansk till kinesisk kultur och design för att skapa en egen värld rik av djup historia, kulturella uttryck och såklart fantastiska sevärdheter. Denna kreativitet går att se i allt från hamnstaden Kuganes färgstarka marknadsplatser till de öppna fälten i det mongol-inspirerade Azim Steppe. För att inte tala om de otroliga vyerna i Yanxia. Det är med andra ord värt att ta sig tiden att försöka se allt och verkligen ta in denna vackert designade värld.

Dessa platser är även tillräckligt intressanta för att göra spelets annars ganska ointressanta sidouppdrag trevligare att ta sig genom. Detta är speciellt positivt med tanke på att de förmodligen är ett nödvändigt ont då huvuduppdragen kan komma att stoppa dig om du inte är i rätt nivå för att ta dig an dem. Att sidouppdragen inte riktigt kan stå upp mot expansionens huvudberättelse är däremot inget nytt för spelet, och är snarare ett problem med genren än spelet i sig. Stormblood håller även ett bra tempo när det kommer till att introducera nya platser, så precis när du börjar tröttna öppnar nästa unika plats upp sig för dig.

Introduceras gör även två helt nya DPS-klasser i form av Samurai och Red Mage båda vilka erbjuder nya unika spelstilar i jämförelse med tidigare jobb. Dessa kan låsas upp för spelare som äger Stormblood och är i minst nivå 50. Samurai levererar en stor mängd skada med en rad olika dödliga kombinationer medan Red Mage fokuserar mer på sin intressanta förmåga att kunna växla mellan magi och närstridsattacker. De båda har självklart även sina egna spännande storyuppdrag och snitsiga kläder som gör det svårt att motstå att inte i alla fall ge dem en chans.

De nya platserna är mer storslagna och spännande än någonsin.

Tillsammans med tillskottet av Samurai och Red Mage rörde utvecklarna även om lite i grytan när det kommer till stridssystemet då de introducerade nya stridsmätare för alla jobb. Dessa ger lite välbehövlig visuell betydelse för alla jobbs speciella förmågor och kombinationer. Alla är inte tvunget väldigt intressanta däremot, och det märks att fokus mest lagts på Samurai och framförallt Red Mage där mätarna verkligen gör sig som mest användbara och betydelsefulla. Även om de övriga inte alltid är väldigt intressanta rent spelmässigt så ger de som sagt visuell feedback som är mer är välkommen.

Mycket är annars sig likt. Som tidigare sagt har inte strukturen för sidouppdrag förändrats särskilt markant, om ens alls, och likaså är det för spelets dungeons och övriga instanser. Vad som däremot kan sägas för Stormbloods dungeons är att utvecklarna verkligen försökt att skaka om det hela med lite nya idéer, trots att strukturen är den samma.

En instansboss fokuserar exempelvis inte alls på att slåss utan ditt uppdrag är istället att undvika inkommande attacker och iaktta det som händer för att klara annorlunda test. En annan av spelets större primal-bossar anfaller med ett gigantiskt svärd och tvingar en av tank-spelarna att genom en quick-time-event hålla tillbaka det medan resten av laget febrilt anfaller det för att inte bli krossade. Det är små saker, men gör verkligen mycket för att alla instanser i Stormblood ska kännas unika, fräscha och värda att klassa som de bäst i spelet än så länge.

Sist men inte minst kan du för första gången simma och dyka i spelet, vilket självklart introducerar helt nya vattenbaserade mounts att samla på sig. När du först anländer till Ruby Sea och får utnyttja denna nya användbara förmåga känns det fantastiskt, men nyhetens behag försvinner relativt fort. Visst, det är roligt att äntligen kunna simma och ha nytta av de där badkläderna du förmodligen haft i ditt inventory i evigheter, men det känns aldrig riktigt som att det går hela vägen.

Det finns inget speciellt stridssystem för undervattensstrider och anledningarna att dyka någonstans utöver i just Ruby Sea känns väldigt få. Och varför inte i samband med det introducera Blitzball som ett minispel? Kanske framtiden har mer att lova för simmandet, men tillsvidare är det mest en tillfällig kul grej.

Strukturen är sig lik, men utvecklarna har gjort sitt yttersta för att hålla den fräsch.

Om ni tycker det här låter intressant och är helt nya spelare som vill ta er in i Stormblood så väntar däremot väldigt mycket spel innan det ens blir en verklighet. Som jag sa i början av den här recensionen så spelade jag i hundratals timmar innan jag ens var där. Det måste nämligen påpekas att Final Fantasy XIV på både gott och ont är ett MMO med en betydligt mycket tyngre berättelse än många andra. För min del är detta något väldigt positivt, men för den som helt enkelt inte orkar ta sig genom detta finns det möjlighet att köpa ett föremål som gör det möjligt att hoppa i berättelsen fram till Stormblood. Detta kommer däremot att kräva att du också köper ett annat föremål som låter dig hoppa till nivå 60 direkt. Båda föremål har det något höga priset runt 200kr, vilket ovanpå priset av spelet och månadskostnaden kanske inte låter särskilt spännande. Självklart är detta endast en valmöjlighet om du verkligen inte vill uppleva A Realm Reborn och Heavensward, vilket jag personligen skulle se som ett misstag.

Vägen till Stormblood må vara lång, men den är utan tvekan värd det. Inte nog för att både A Realm Reborn och Heavensward är underbara onlinerollspels-upplevelser i sig utan även för att Stormblood levererar mer eller mindre allt en kan förvänta sig av en expansion. Här levereras en allvarlig och välgjord berättelse som dessutom uppfyller ett löfte som länge hängt i luften, storslagna omgivningar och fantastiska instanser för flera spelare. För att inte tala om den fenomenala musiken som ackompanjerar detta paket - mästerligt verkligen. Och det skrapar bara på ytan av vad Stormblood har att erbjuda. Det finns inget bättre tillfälle än nu att börja spela Final Fantasy XIV, och Stormblood är som bäret på toppen.

9

Av Alicia Andersson

Publicerat 30 juli 2017

En expansion som heter duga! Stormblood är en gripande berättelse om krig och brutaliteten kring det i en inspirerad och kreativ värld som gör sig mer än värd att utforskas. Mycket är det samma, men utvecklarna har gjort sitt allra bästa att röra om i grytan för att göra den bästa delen av spelet hittills.

Senaste nyheterna om Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10