Av Joel Karlsson

Publicerat 1 augusti 2017

Hey! Pikmin

Recension - Hey! Pikmin

Hey! Pikmin serverar en charmig skapelse där jag av och till kan tänka mig att köra "Bara en bana till kanske".

Jag kan spara er lite tid genom att säga: "Det här är ett trevligt spel".

Hey! Pikmin är det första Pikmin-spel jag någonsin testat, så jag visste inte vad jag skulle få uppleva. Jag visade till och med lite skeptiska drag eftersom det inte såg ut som spel jag annars spelar. En jämförelse från de tidigare spelen kan ni inte få från mig personligen här. Jag kan dock gladeligen meddela nu när jag spelat Hey! Pikmin att jag faktiskt vill ha mer av den varan.

Hey! Pikmin är ett spel där du, rymdkaptenen Olimar, nödlandar på en mystisk och gullig planet. Ja, dessa adjektiv passar bra tillsammans i det här fallet. Resultatet av detta är att ditt rymdskepp blir förstört och det enda sättet att reparera det är att samla totalt 30 000 Sparkliums.

Sparkliums kan enklast förklaras som energikällor ur ett berättande perspektiv, men under själva spelandet så kan du tänka på de som mynt i Super Mario-spelen. Antalet sparkliums låter mycket och vissa kommer bli svåra att få tag på, så vår lille rymdkapten är inte ensam i det här äventyret. På denna planet så befinner sig även små varelser kallade pikmins som behöver din hjälp att hitta en trygg plats.

Nivåerna är fyllda med Sparkliums. Samla allihop och le stort, för det här är ditt liv nu.

Under ditt äventyr, så har du tillgång till ett jetpack, som hjälper dig att resa korta sträckor i luften, samt en visselpipa. Denna visselpipa kan du, till exempel, använda för att få Pikmins som gömmer sig att hoppa fram och komma till dig.

Blås i visselpipan och Pikmins i din närhet samlar sig i trupp bakom dig. Dessa pikmins kan du använda på olika sätt. Om du ser Sparkliums på alltför höga avsatser, så kan du slänga upp några Pikmins dit för att samla upp dom åt dig. Du kan skjuta Pikmins på olika fiender, så på ett sätt kan du se de som din ammunition. Huvudsaken är att du inte försätter dom, eller dig själv, i fara.

Olimar må ha tre liv, men dessa små varelser kommer ryka efter bara en attack från fiender och det finns bara ett begränsat antal under nivåerna. Dessutom sätter spelet pikmins i en charmig och gullig dager, så man vill helst undvika dessa dödsfall.

Under ditt äventyr reser du genom olika sektioner, världar, som har olika typer av attribut. Vissa är i grönskande landskap, andra i djupa tunnlar och några under vatten. Bara för att nämna några.

Varje sektion består av cirka 4-5 nivåer, några bonusvarianter och en boss. Bonusnivåerna finns för att du ska kunna samla mer Sparkliums om du så önskar, och dessa nivåer kan användas begränsade gånger under en period.

Det sämre tilltaget i spelet är att vissa nivåer, inga viktiga, enbart kan låsas upp med speciella amiibos vilket jag kände exkluderade spelaren från att samla allting. Det låste spelet på ett sätt jag inte tyckte att spel behövde låsas på, men det är inte heller några viktiga nivåer som är låsta, så jag kan bara grymta och säga att det kunde varit bättre.

Ser du öppningen till grottan där i hörnet? Bra. Tacka den övre skärmen för det.

Ser du grenen i bakgrunden på övre skärmen? Bra. Räkna med många fler bakgrundsbilder.

Under nivåernas gång, så får du gå genom olika typer av pussel. Kasta pikmins på rätt ställe för att knuffa stenar, förstöra kristaller som är i vägen, med mera. Det beror lite på om du vill samla allting på en nivå eller om du bara är ute efter att klara den.

Varje nivå har olika typer av artefakter som du kan samla också vilket genererar mer Sparkliums i sluträkningen på varje nivå. Det kan vara allt från munspel, tandborste eller till och med en spelkassett av ett Zelda-spel. Du kan hitta dessa i nivåerna lite varstans.

Eftersom skärmen på Nintendo 3DS är delad, så kan du se vissa hemligheter som gömmer sig på ställen över dig på den övre skärmen. De flesta hemligheter gömmer sig dock oftare i olika grottor i nivåerna, så det är ganska många tillfällen där det inte är något på den övre skärmen värt att ta till sig. Det kan leda till diskussioner hur nödvändig den övre skärmen då är, men under vissa pussel och för utforskandets skull, så måste jag nog påstå att den har ett syfte även om det kunde använts lite oftare.

På sidan av ditt äventyr, så har du ett parti som kallas för Pikmin Park. Här samlas de pikmins du räddat. Du kan sätta ut Pikmins per färg i olika delar av parken. En del består av brinnande buskar, till exempel, så då kan du placera dina röda pikmins där och de börjar samla material från dessa buskar. I andra delar finns elektriska snår där du kan placera gula Pikmins som är resistenta mot elektricitet och kan samla material där, och så vidare.

Efter en lång tids samlande, så kan dom hitta Sparkliums åt dig om du har tur. Det är en ganska liten mängd dock jämfört med det du kan hitta i nivåerna. Även om idéen för Pikmin Park är fin, så måste jag tyvärr påstå att det är snäppet överflödigt. Visst, du har ett ställe där dina räddade Pikmins kan samlas istället för att bara radas upp som nummer någonstans, men i övrigt så tjänar det inte riktigt gameplayet i sin helhet. Möjligen en procentuell ändring, men inte mer.

Pikmins kan hjälpa dig samla saker under nivåernas gång.

En sax till samlingen kan vara värd sin vikt i Sparkliums.

Jag håller fast vid resultatet som jag nämnde i början: ”Hey! Pikmin” är ett trevligt litet spel. Det finns några överflödiga sektioner som väntar dig och det har en lite för hög prislapp enligt mig. Spelet må ha en charm hos sig, men vissa delar känns lite urvattnade eller matta. Vissa partier är till och med kanske lite för lätta. Jag som aldrig testat ett Pikmin spel tidigare dock, var nöjd med vad jag fick spela och jag blev mer nyfiken nu på vad det är jag har missat under dessa år.

8

Av Joel Karlsson

Publicerat 1 augusti 2017