Feedback

Av Anders Eklöf

Publicerat 4 juli 2017

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Recension - Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Anders har återsett sin gamla barndomsvän Crash Bandicoot i det grafiskt uppdaterade N. Sane Trilogy till Playstation 4. Gömmer det sig något mer bakom det nostalgiska skimret?

Idag är kanske Naughty Dog mer kända för den bombastiska Uncharted-serien eller den känsloladdade postapokalypsen i The Last of Us, men Crash Bandicoot N. Sane Trilogy är ett bevis på att den Kalifornien-baserade studion var kapabla till storverk långt innan dess. 

Trots att det inte är de själva som ligger bakom det här återbesöket till den gamla plattformsserien, så har Vicarious Visions onekligen lyckats förvalta arvet från dem väl. 

På förhand trodde jag att det skulle vara en identitetslös produkt som enbart försöker sälja på minnen från 90-talet, men även när jag tar av mig de nostalgiska glasögonen från barndomen finner jag tre genuint förträffliga plattformsspel, som faktiskt fortfarande håller idag. 

Vicarious Visions har verkligen designat Crash Bandicoot på ett sätt som varken är för likt den ursprungliga designen eller allt för annorlunda. 


N. Sane Trilogy innehåller originalet från 1996, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back och Crash Bandicoot 3: Warped. Även om utvecklarna har fått återskapa spelen från grunden går det knappt att känna någon skillnad i spelmekaniken eller kontrollen. 

Utöver den nyinspelade musiken och den fräschare grafiken, känns det precis som som på 90-talet. Banorna ser kanske inte ut som de alltid har gjort, men de fungerar precis som tidigare. 

Det handlar fortfarande om att ta sig fram på linjära men tredimensionella hinderbanor fyllda med argsinta fiender, stup och livsfarliga nitroglycerinlådor. 

Det första spelet är utan tvekan den allra svåraste delen i trilogin och även det som håller sämst. Det är först i det andra spelet som serien fick en tydligare identitet och även där bandesignen blev tajtare.

Djungeltemat i det första spelet blir snabbt tröttsamt.  


Rent spelmekaniskt behövde kanske inte Crash Bandicoot-trilogin någon "makeover" (åtminstone inte tvåan och trean), utan det var mer på den grafiska biten som de började kännas en aning föråldrade. N. Sane Trilogy är verkligen vackert på sina ställen, men problemet är att det är en aning ojämnt. 

Under mellansekvenserna flyter animationerna på som i en påkostad animerad långfilm och vissa banor känns verkligen genomarbetade in i minsta detalj, medan andra känns ofärdiga och tunna. 

När Crash åker jetpak genom en futuristisk tunnel och aktar sig för laserkanoner, eller springer genom en regnig skog, känns det verkligen som ett nytt spel rent visuellt. 

Andra gånger ser man de halvdana vatteneffekterna eller de sparsmakat designade bakgrunderna och tänker att de gärna fått lägga lite mer tid på alla detaljer. 

Animationerna är verkligen spelets starkaste kort på det visuella planet. 


Hela samlingen är förpackad i ett genomgående gränssnitt med samma "game over"-skärm, laddningsbilder och "HUD", vilket gör att spelen känns mer sammanhållna samtidigt som de enskilt tappar lite av sin säregna identitet som gör dem till olika spel. 

Laddningstiderna kan dessutom vara en aning sega mellan banorna (åtminstone på en vanlig Playstation 3) och den långa sekvensen i början där utvecklarna presenteras går inte att hoppa över. 

Det är mest i detaljerna som bristerna återfinns, men de är tillräckligt stora för att inte nämnas. När spelet ser så pass bra ut vissa gånger kan jag undra varför de inte lagt lite mer tid för att faktiskt göra att det ser ännu bättre ut. 

Banorna där Crash springer mot skärmen är fortfarande lika oförlåtande. 


Crash Bandicoot N. Sane Trilogy är en långt mycket bättre samling än många andra där grafiken faktiskt är omgjord från grunden samtidigt som det spelar precis som förr. Det är svårt att rekommendera originalen framför det här, men samtidigt hade Vicarious Visions fått lägga lite mer tid på att förfina detaljerna, även om det märks att de lagt mycket hjärta och själ i att göra något riktigt bra. 

Oavsett om det är första gången du stiftar bekantskap med serien eller har en nostalgisk koppling till den, finns det ingen anledning att inte skaffa det här om du saknar plattformssgenren. 


8

Grafik:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Innehåll:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Av Anders Eklöf

Publicerat 4 juli 2017

Samlingen är ett kärt återseende till en trilogi som håller fantastiskt bra än idag. Utöver de grafiska bristerna och de långa laddningstiderna finns det inte mycket att klaga på. Vill du ha ett gediget plattformsäventyr behöver du inte leta längre.

Bli först med att kommentera


Skicka

Senaste nyheterna om Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Läsarnas spelbetyg

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 0

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Lanseringsdatum: 30 juni 2017

Enhet: Playstation 4

Genre: Plattform

Utvecklare: Vicarious Visions

Utgivare: Activision

Antal spelare: 1

Betyg: 8/10Läs recensionen »

Spelets rekommenderade ålder är 7 år och uppåt.
Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender