Publicerat 13 maj 2017

Prey

Recension - Prey

Christoffer har slagits emot rymdmonster i nya Prey.

"Jag är inte rädd för mörkret där ute. Det är mörkret här inne jag är rädd för."
- Shelagh Delaney (1939-2011)

En stark känsla av obehag omsluter mina sinnen, jag vaknar upp oförmögen att veta vart jag befinner mig. Ett starkt solljus vidrör mina ögon och en majestätisk storstadsutsikt breder ut sig omkring mig. Jag befinner mig i en lägenhet, omgiven av smutskläder på marken och odiskade tallrikar på diskbänken. En trovärdig bild helt klart. Jag reser mig, klär på mig och andas in utsikten innan jag lämnar min boning.

Efter lite trevlig hissmusik, en helikoptertur och en titelsekvens (som imponerar med sin musik) senare befinner jag mig i ett laboratorium. Efter några lätt lösta experiment exploderar min värld in i det okända, rymdvarelser finns omkring mig, alla dör. Mitt medvetande försvinner och jag vaknar återigen upp i min lägenhet, var allt bara en märklig dröm?

Ganska snart inser jag att jag inte befinner mig på jorden längre, utan på rymdstationen Talos-1. Jag spelar som karaktären Morgan Yu, en rymdforskare som måste gå till botten om vad som hänt på den ensliga rymdstationen. En sak är säker, allt är inte som det verkar vara och monstren är närmare än du tror.

Ögoninflammation på gång? Eller något ännu värre?

Ja, starten av Prey har många nyanser av spänning och experimentella scener. Mycket känns igen ifrån tidigare filmer, tv-serier och spel inom samma genre. Trots detta får Arkane Studios titeln att kännas relevant i många aspekter. Hotet från det okända spelar en central roll genom berättelsen, då dina fiender kan anta valfria skepnader genom kampanjen.

Du kanske tror att det är en stol eller en kaffekopp framför dig, när det i själva verket kan vara ett rymdmonster. Denna konstanta uppbyggnad av osäkerhet gör att titeln håller sina spelare konstant på tårna. Berättelsen har en hel del tvistar som vänder upp och ned på världen och efter mina cirka 15 timmars speltid känner jag mig belåten över resultatet.

Rent teknisk finns det dock en del att önska av Prey. Grafiskt ser det i perioder ganska föråldrat ut, och lider även av en instabil bilduppdatering i partier. Dock är jag väldigt förtjust i Arkane Studios grafiska stil, något de tidigare använt sig av i Dishonored-serien. Karaktärerna och omgivningar har personligheter och distinkta detaljer som sticker ut i mängden. Det är därför tråkigt när man ser att karaktärerna och miljöerna inte alltid görs sig rättvisa i motorn.

De ensliga korridorerna på Talos 1 gömmer många hemligheter!

Ljuddesignen är i många fall likt Dishonored-serien riktigt bra med bra röstskådespelare och atmosfärsljud som kryper en inpå skinnet. De stora områdena på Talos 1 lämnar mycket åt fantasin, och då är det viktigt att ha ett ljud som faktiskt fyller det tomrummet. Musiken är likaså tung och dramatisk utan att ta över fokus ifrån sin bild. En bra symbios helt enkelt.

Kontrollen och spelets stridssystem är i det stora hela också bra utfört.  Att kunna integrera med praktiskt taget allt i världen öppnar upp möjligheten att upptäcka fler föremål, och många gånger fick jag klia mig i pannan innan jag fattade allt som var möjligt att göra.

Dock är striderna i Prey lite mindre roliga, de känns allt för ofta stela och intetsägande. Jag uppskattar stunderna som leder upp till en sammandrabbning, då de ofta dryper utav obehag i sin ljud-design, men när väl striden drar igång svalnar intresset. Du hackar, slår och skjuter på allt som rör sig, samtidigt som du måste vara uppmärksam på din direkta omgivning.

Prey innehåller mängder av vapen och uppgraderingar att hitta!

Spelet fiender kallas Typhons och är en utomjordisk ras som helt tagit över stationen du befinner dig på. Dessa varelser kan imitera, förändra och utnyttja miljöerna omkring sig för att smälta in och planera sina attacker. Att man som spelare konstant måste vara på sin vakt ger en bra sinnesstämning, detta trots att repetitionen snabbt blir aningen enformig.

Det som verkligen sticker ut är spelets briljanta uppgraderingsmeny, som tidigt i äventyret lär mig som spelare konsten i att återvinna och förnya föremål till vapen. Att ha den fullständiga friheten att själva få välja hur man bygger sin karaktär gör att spelets och dess förutsättningar förändras hur du väljer att fortgå.

Dessa val kommer därefter forma hur du bygger din karaktär. Kanske vill du vara en mänsklig tankbil med enorm styrka? Eller möjligtvis värdesätter du smygangrepp på dina fiender och vill utveckla dessa sidor mer?Valen är många och spelet formas efter dessa beslut.

Kan du lösa mysteriet och stoppa invasionen?

Sammanfattningsvis engagerade berättelsen i Prey mig framåt. Den får mig att vilja utforska mer, samtidigt som uppbyggnaden av stämningen ger mig kalla kårar. Prey lider dock av en del svaga kort på den tekniska sidan. Dessa i form av stundvis föråldrad grafik och strider som snabbt blir enformiga och långtråkiga. På det stora hela är det en underhållande titel som Arkane Studios presenterar, men den når inte riktigt hösta poäng på piedestalen.

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10