Av Redaktionen

Publicerat 16 maj 2017

Yo-kai Watch 2

Recension - Yo-kai Watch 2

Christoffer och Jacob ger en delad recension på de nya Yo-kai Watch 2-spelen!

Jacob om Yo-Kai Watch 2: Fleshy Souls

Yo-kai Watch var ett Pokémon-liknande äventyr som fångade Japan med storm, och vem kan klandra dem? Berättelsen om andar som ställer till rackartyg i vår vardag i form av problem lätta att relatera till var ett intressant upplägg som fångade både barn och vuxnas fantasi.

Här i västvärlden verkar däremot seriens japanska flärd och knasiga tolkningar av gammal folktro ha flugit oss rakt över huvudet. Trots det ger Level-5 inte upp och har nu släppt Yo-kai Watch 2, i två olika smaker dessutom, för att återigen försöka väcka vårt intresse för deras fiktiva spökfyllda Japan.

Jag uppskattar förstås att de försöker. Yo-kai Watch 2 är trots allt fyllt med gott om nytt material och behåller allt det som gjorde det första spelet så tilltalande. Med det följer däremot även mer eller mindre alla de problem som hemsökte det första spelet, och det är svårt att bortse från att allt det nya är låst bakom en lång och upprepande inledning.

Yo-Kai are everywhere

Inledningen är för nykomlingar inget annat än ointressant och långsam, men än värre för de som redan har upplevt föregångaren. Yo-kai Watch 2 envisas nämligen med att tvinga spelaren att spela igenom inledningen till det första spelet i en amnesi-tripp som inte går att skippa för att sedan introducera funktioner (nya som gamla) i en långsam takt. Det dröjer flera timmar innan spelet kommer till den faktiska poängen, och hade jag inte vetat att det fanns spännande saker som väntade mig hade jag förmodligen lagt ner för länge sedan.

Det är synd att inledningen ska vara så utomordentligt tråkig för när berättelsen väl drar igång på riktigt så är Yo-kai Watch 2 ett trevligt och humoristiskt äventyr som stundtals utmanar de yngre spelarna med tyngre ämnen. Är du stark nog att stoppa dig själv från att somna under inledningen så kommer du att mötas av en berättelse om tidsresande som gör en hel del för att bygga vidare på mytologin om Yo-kai. Många nya områden öppnas även upp för dig och ger den där välbehövliga variationen som staden Springdale hade behövt redan de där första timmarna.

Stridssystemet från det första spelet återvänder den här gången mer eller mindre oförändrat. Det är med andra ord en minst sagt passiv upplevelse som lämnar din interaktion med striderna till det minimala. Dina sex olika Yo-kai du kan ha i ett lag attackerar alla helt i realtid på egen hand, varav tre av dem är ute på stridsfältet åt gången.

Vilka tre Yo-kai du har ute kan skiftas när som helst genom att snurra på ett hjul på den nedre skärmen vilket helt enkelt knuffar ut varelserna beroende på vilket håll du snurrar. Du kan även beordra dina Yo-kai att utföra specialtekniker kallade "Soultimate"-attacker, vilket i sin tur tvingar dig att spela ett av tre små minispel på den nedre skärmen. Ibland händer det också att dina varelser får förbannelser över sig vilket tvingar dig att utföra samma minispel för att rena dem.

Causing you problems messing up your hair

Passivt är verkligen det bästa sättet att beskriva stridssystemet på då det är väldigt sällan du behöver röra ett finger överhuvudtaget. Det är lättsamt, men också stundtals fruktansvärt tråkigt. Det är bara bossarna som kräver att du är lite mer involverad i striderna då de ofta tvingar dig att fokusera dina attacker på svaga punkter och faktiskt bygga vad som skulle kunna ses som en strategi.

För den som gillar att samla och träna monster så finns det däremot mycket att hämta här. Utöver de Yo-kai som fanns tillgängliga i föregångaren så bjuder Yo-kai Watch 2 på en hel del nya varelser att bli kompis med. Level-5 har gjort ett fantastiskt jobb med designen av dessa andar - de är simpla, men bjuder på en överdos av kreativitet. Många av dem ser väldigt dumma och konstiga ut, men de är varierade och har alla unika personligheter och förmågor som reflekteras i hur de blivit designade. Har du vänner att strida och byta varelser med så är detta förmodligen något du kan komma att gå tillbaka till en lång tid framöver.

Yo-kai Watch 2 har i slutänden sina stunder. Monsterdesignerna presenteras av en riktigt schysst grafikmotor och manuset har en del riktigt humoristiska inslag. Men allt detta är mer eller mindre en belöning för att du orkar ta dig igenom den på tok för långsamma inledningen spelet presenterar för dig. Det är däremot inte bara långsamt utan även stundtals väldigt passivt då långa dialoger går hand i hand med ett stridssystem som väldigt sällan lyckas engagera. Yo-kai Watch 2 saknar verkligen inte kreativitet eller själ, men rent mekaniskt visar sig problemen göra spelet mindre roligt än vad det kanske skulle kunna vara.

They'll trip you up, give you a flat tire

Christoffer om Yo-Kai Watch 2: Bony Spirits

Direkt från start förstår jag varför Yo-Kai Watch blivit en sådan storsuccé i hemlandet Japan, då det är fullt av charm. Från den helknasiga (och alldeles underbara) titelmelodin till de spelmässiga premisserna, allt bara glänser av japansk kultur. Jag var tyvärr en av dem som missade det första spelet, och detta blev därför mitt första möte med alla knasiga karaktärer och miljöer.

Nu med lite retrospektiv i huvudet har jag gått tillbaka och bildat mig en uppfattning om vad det första spelet gjorde bra och dåligt, samtidigt som jag försökt skapa mig en klar bild av vad som gör uppföljaren unik. I dessa skeden har jag både blivit överraskad och besviken över resultatet. Yo-Kai Watch 2 är på många sätt samma spel som spelarna upplevt innan, dock med några nya karaktärer, förmågor och tidsresor i bagaget.

Historien i Bony Spirits kan till en början kännas lite lik en klyschig b-film. Man som protagonist vaknar upp utan minnen av vad som tidigare hänt, och en stor bit av spelets första akt är du på jakt efter just dina minnen. Denna berättelse är något man tidigare sett otaliga gånger i film, spel och böcker, vilket är lite tråkigt ur ett narrativt perspektiv.

Or make your socks go missing in the dryer

När man väl återfått sina minnen så öppnas möjligheten av tidsresor upp för spelaren, och de drastiska miljöbytena ses som en behövlig kontrast. När allt kommer omkring tar det alldeles för lång tid för spelet att komma igång på riktigt, och detta gör upplevelsen för erfarna spelare aningen segdragen. Jag kan heller inte förstå varför man valt att lägga all denna repetition i början av spelet, hade det inte varit bättre att dela upp innehållet så man varvade de nya och gamla inslagen med varandra?

Rent spelmässigt spelas uppföljaren mycket likt sitt original. Stridssystem är nästan helt identiskt och du kan fortfarande bara ha tre yokais ute på stridsplanen samtidigt. Du slåss genom att i realtid skifta ut dina yokais för att bemöta de nya farorna, detta genom att trycka på pekskärmen och snurra klockan. Detta är underhållande för stunden och de charmiga karaktärernas animationer är trevliga att titta på, men blir snabbt långtråkigt på grund utav just passiviteten.

Yo-Kai make mischief anywhere

Boss-striderna är intressanta och innehåller även dem mängder av charm och starka personligheter. Det är just charmen som agerar stommen i vad som gör spelet så speciellt. Level-5's mysiga grafik gör sig bra i bärbart format och världen delar karaktärernas distinkta utseenden. Många gånger finner jag mig gående omkring i staden enbart för att utforska miljöerna, vilket är ett plus i den estetiska uppbyggnaden.

Något jag och mina vänner diskuterat mycket är spelets riktade målgrupp. Det är för mig helt obegripligt hur man inte valt att lokalisera spelet på fler språk. Det märks tydligt i upplägget att spelet är riktat till en yngre publik, både med sin humor men även med sitt upplägg.

Då en stor del av spelet innehåller dialog kan det därför vara svårt för yngre att förstå hela scenariot  som sker, särskilt om man inte behärskar engelskan fullt ut. En svensk version hade varit att föredra till detta ändamål i text eller i tal.

And you may not even believe they're there

Sammanfattningsvis är Yo-Kai Watch 2 ett charmigt och fartfullt äventyr fyllt med härliga karaktärer. En rolig humor, härlig musik och ett stridssystem som bitvis underhåller. Dock en seglivad och klyschig historia som har en extrem långsam start, särskilt för återkommande spelare i serien. Om du är en stor beundrare och fullkomligt älskade det första spelet kan det vara värt att spela igenom den trista starten. Annars är jag rädd att du tappar intresset på vägen.

6

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10