Feedback

Av Anders Eklöf

Publicerat 12 september 2016

Hatsune Miku: Project Diva X

Recension: Hatsune Miku: Project DIVA X

Vi har tryckt på knappar i takt i det det tionde rytmspelet med den virtuella sångaren Hatsune Miku och hennes vänner. Håller konceptet fortfarande?

Den virtuella flickidolen Hatsune Miku med sina turkosa flätor och sin syntetiska röst tagit världen med storm. Med otroligt många låtar i sitt bibliotek, utsålda hologram-konserter och tio spel baserat på varumärket är det svårt att inte bli imponerad av figurens storhet, oavsett om du tycker det hela är för gulligt eller inte. 

Personligen upptäckte jag charmen med karaktären och musiken just med de två spelen Hatsune Miku Project DIVA och Hatsune Miku Project DIVA 2nd som lanserats här i väst. Rytmspel har länge varit en favoritgenre för mig, men trots de otroliga utbudet av låtar i de föregående spelen har de känts en aning identitetslösa, trots den stora mängden dräkter som går att låsa upp och de charmiga karaktärerna. 

Hatsune Miku Project DIVA X lyckas faktiskt ta serien ett par välkomna nivåer framåt på flera sätt, men inte utan problem. 

Tryck på kryss, fyrkant, cirkel och triangel för att komma vidare

Rent spelmässigt är det inte mycket som har förändrats från föregångarna. Det handlar fortfarande om att trycka på de olika knapparna synkat med att de flyger över skärmen i takt till de trallvänliga låtarna. Samlar du tillräckligt med poäng klarar du låten och får fortsätta. 

Konceptet är egentligen ganska hjärndött, men gillar du otroligt japanska musiken hamnar du lätt i ett "bara en gång till"-beroende. 


I föregångarna fanns det inte någon form av berättelse, men den här gången försöker de skapa lite mer kontext till det frenetiska knapphamrandet. 

Hatsune Miku och hennes vänner lever nämligen i en virtuell värld, som har tappat lite av sin flärd och energi. De behöver din hjälp för att sjunga och få tillbaka energin till olika sfärer med etiketter som "cute", "cool" och "elegant". Varje värld består av runt fem låtar där det gäller att matcha med passande kläder till det specifika temat för att tjäna in extra poäng. Mellan låtarna konverserar karaktärerna kring temat och om sjungandet i allmänhet. 

Berättelsen kommer inte vinna några priser, men det bidrar till att skapa ett mål med spelandet istället för att bara spela låt efter låt. 


I föregångarna hade de olika upplåsbara dräkterna ingen mer funktion än rent estetiskt. Den här gången har de ett mycket större syfte vilket gör valet av rätt dräkt till rätt låt blir ett extra nöje att syssla med. 

Förutom att ge extra poäng har de olika egenskaper som att öka chansen att låsa upp en ovanlig dräkt eller ge andra fördelar under själva låtarna. En stor skillnad är att du inte köper dräkterna i en butik för pengar du tjänar in, utan du låser upp dem på låtarna om du lyckas få tillräckligt med poäng under ett specifikt tillfälle. 

I föregångarna var det ett ganska jobbigt avbrott att behöva gå tillbaka till butiken för att köpa dräkterna, vilket är ett bortblåst problem den här gången. Det är alltid spännande att se vilken ny dräkt som du tilldelas och det blir en extra anledning att anstränga sig. 

Dock tar det bort lite av valfriheten som fanns tidigare. Då kunde du välja själv vilka dräkter du ville köpa och kunde undvika de du inte gillar. Här får du istället dem slumpmässigt eller specifika för en viss låt. Det är smidigare så här, men det gör också spelet lite mer strömlinjeformat. 

Har du spelat de tidigare spelen är det många dräkter som du kommer känna igen, men det finns så klart även en mängd nya att låsa upp. 


Spelen fortsätter visa mig hur otroligt stort låtbiblioteket Hatsune Miku och hennes vänner har, men för varje del som kommer känns det lite som att det blir mer och mer bottenskrap. Det finns många bra låtar här, men det är lite som att de använde de allra bästa redan i de två föregående spelen, så den här gången blir det en känsla av b-sida. 

Dessutom är det väldigt få låtar som inte har Hatsune Miku som sångare, vilket gör att det inte känns naturligt att spela som någon annan karaktär på de flesta spåren. Spelar du som någon annan karaktär än den förvalda är det den ursprungliga sången, vilket kan bli ganska konstigt när det är en kvinnlig sångare i låten och en manlig karaktär på scenen. 

Efter varje avklarad sfär möts du av ett medley med låtar från tidigare delar av serien. 


Slutsats

Hatsune Miku Project DIVA-serien har aldrig sett bättre ut tidigare, då det här är det första spelet till Playstation 4, men den har dessvärre låtit betydligt bättre. Det finns onekligen en mängd med trallvänliga och varierade låtar här, men det är som sagt lite av de näst bästa låtarna. 

De hade gärna fått slänga in en del gamla låtar också för att fylla ut spelet en aning. Att det finns så få låtar med fokus på andra karaktärer än Hatsune Miku är dessutom väldigt tråkigt och gör spelet ännu mindre varierat i längden. 

I övrigt är Hatsune Miku Project DIVA X ett gediget rytmspel som fortsätter med samma härliga koncept samtidigt som det inför en del nya inslag som både förbättrar och försämrar helhetskänslan. 

7

Grafik:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Innehåll:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Av Anders Eklöf

Publicerat 12 september 2016

Jag fastnar minst lika lätt i ett "bara en gång till"-trans som tidigare och grafiken flyter på bättre än någonsin. Dock håller inte låtarna samma höga kvalité som tidigare och de nya inslagen kommer med minst lika många negativa sidor som positiva.

Bli först med att kommentera


Skicka

Senaste nyheterna om Hatsune Miku: Project Diva X

Läsarnas spelbetyg

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 0

Hatsune Miku: Project Diva X

Lanseringsdatum: 30 augusti 2016

Enhet: Playstation 4, Playstation Vita

Genre: Musik

Utvecklare: Sega

Utgivare: SEGA

Antal spelare: 1

Betyg: 7/10Läs recensionen »

Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender