Publicerat 5 juli 2016

The Technomancer

Recension: The Technomancer

Christoffer har hårdtestat Spiders senaste projekt The Technomancer. Är detta något att djupdyka vidare i?

Nej, denna titel är inte den senaste expansionen till Destiny, utan sitt eget spel. Under hela introduktionen av spelets tema, berättelse och karaktärer kunde jag inte hjälpa att hitta liknelser gång på gång till Bungies rymdepos. Detta förefaller både på gott och ont då vissa saker fungerar och andra inte. Dock lider The Technomancer av fruktansvärt mycket tekniska brister att man inte kan jämföra de båda spelen i slutändan. Helhetsupplevelsen av mitt äventyr på Mars är därför ganska delad.

Stridssystemet är en "Love & Hate"-relation!

Historien tar sin början med att vi får berättat för oss om "Vattenkriget på Mars" där de koloniserade människorna börjat strida om vattenresurserna. Korruption och bedrägerier finns överallt och planetens yta har blivit en krigszon. Rent historie och berättarmässigt är Technomancer ganska intressant. Jag tycker att protagonisten Zachariah har en logisk start och en utvecklingskurva under äventyrets gång. Även de övriga karaktärerna som bebor Mars har engagemang och intresse, vilket absolut för historien framåt. Det finns ett visst engagemang hos befolkningen som jag uppskattar och som gör platsen mer livfull och trovärdig.

Mars är en intressant plats och spelets historia engagerar på viss nivå!

Men det är på den tekniska sidan som Technomancer fallerar. Till att börja med är den grafiska delen kraftigt föråldrad och i vissa perioder är det nästan Playstation 2 stuk på bilden. Texturerna är grötiga och ansiktsanimationerna väldigt stela. Under striderna droppar ofta bilduppdateringen långt ner och spelet får svårt att fånga upp allt på bild. Många gånger funderar jag på om den tekniska biten fått lida på grund av fokuset på berättelsen. Tyvärr känns den tekniska biten väldigt sekundär i jämförelse och i utförandet.

Ljudet är okej men även här känns det som man kompromissat för att lägga krut på andra delar. Röstskådespelarnas arbete är mer imponerande än vad det visuella utförandet är vilket är väldigt synd. Musiken som ackompanjerar bilden är stämningsfull och helt klart det bästa att komma ut från spelet, ur ett tekniskt perspektiv.

Kontrollen är även den ganska klumpig och gör inte alltid som jag vill under pressade situationer. Även under helt vanliga vandringsperioder ifrån A till B har den svårt att hänga med i alla tryck och blir ganska ofta ett irritationsmoment. Stridssystemet har fungerat okej och det går smidigt att byta mellan de olika stridssätten, dock har jag haft perioder av lagg och buggande i detta också.

Zachariah, vars utseende du kan anpassa i början av spelet!

Sammanfattningsvis är The Technomancer en blandad kompott. Det har en del intressanta karaktärer, en berättelse som stundvis engagerar mig och även en hel del intressanta stridssystem. Dock lider spelet av en klumpig kontroll, föråldrad grafik och en hel del tekniska buggar och begränsningar. Jag hade önskat att man putsade ytterligare på sin produkt innan man släppte det, för nu känns spelet enbart halvfärdigt i sitt utförande tyvärr.

The Technomancer innehåller intressanta fiendedesigner, men saknar den tekniska gnistan!

6

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10