Feedback

Av Christoffer Heijerdahl

Publicerat 26 maj 2016

Overwatch

Recension: Overwatch

Christoffer har skjutit skurkar i Blizzards senaste äventyr, Overwatch! Är det värt att plocka upp?

En sak som tidigt slog mig under beta-perioden av Overwatch var hur roligt jag konstant hade. Det fanns ett tydligt fokus och en härlig blandning karaktärer som alla kändes unika till sina erfarenheter och personligheter. Ja, tänkte jag, det är mycket möjligt att Blizzard hittat något helt unikt här.

Jag tror nämligen att Overwatch största styrka är just charmen hos sina karaktärer som verkligen lyfter spelglädjen till en helt ny nivå. Dock känner jag att teamet måste utveckla fler spännande lägen att spela i, så titeln inte känns tunn i längden. Helhetsupplevelsen så här i början är dock mycket bra!  
 

Reta inte upp Reaper, han blir lätt sur!


Då jag nyligen spelade och recenserade Battleborn här på Spelnyheterna har jag lyckats få en bra bild av båda titlarna. Kanske den största debatten jag hört ifrån spelvärlden är hur dessa två står sig emot varandra, och det är det jag är här för att berätta. Jag känner att i jämförelse lyckas Overwatch övertyga mig mer om vikten hos karaktärernas personligheter än vad Battleborn gjorde.

Det känns mer vardagligt på det känslomässiga planet och jag blir generellt mer intresserad av att lära mig mer om var och en av hjältarna. Kaxighet, storhetsvansinne, värme och kamratskap är bara några av egenskaperna som genomsyrar spelets 21 spelbara karaktärer.  


Att välja och byta karaktärer under matcherna går snabbt och smidigt!


Historien i Overwatch är egentligen inte så märkvärdig och det är heller inte den som utvecklarna valt att lägga krutet på. Du spelar som en utav 21 spelbara karaktärer och ska bekämpa varandra på arenor för att "rädda" världen. Mycket mer till förklaring får du inte, utan det är bara att ta tjuren i hornen och köra.

Avsaknaden av ett enspelarläge känns dock närvarande och jag hade verkligen velat se hur spelets eventuella kampanj hade sett ut. Något jag inte hade tackat nej till är att ha sett en kampanj kombineras med de urläckra kortfilmerna som hittat ut på nätet. Snacka om ögongodis! 

Alla har en roll att spela! Anfall, healing eller tank! Vad är du bra på?


Grafiskt ser Overwatch väldigt trevligt ut med fina färger och en riktigt bra bilduppdatering. Man märker ganska snabbt att mycket fokus har lagts på att få känslan och spelbarheten på topp. Det både flyter på och ser strålande vackert ut på samtliga miljöer du spelar i. Jag gillar också hur man valt städer och platser på jorden och gjort sin egen tolkning av eventuella futuristiska händelseförlopp hos dem.

Det är spännande att bara gå omkring på kartan och upptäcka nya, små detaljer som man kanske missade under första besöket. Även karaktärsdesignen måste få beröm för dess mångfald och variation. Alla känns unika och speciella på sina egna sätt, så det finns säkert någon som passar perfekt för just dig.

Planera din strid och anfall därefter!


Musiken och röstskådespelarna gör ett bra jobb som komplement till den fina bilden. Jag gillar hur karaktärernas olika personligheter snabbt fastställs genom några enkla fraser och humorn är väldigt centralt närvarande. Det räcker med att ta spelets första sekvens som ett exempel på just detta. Humorn i spelet är kanon.

Kontrollen känns bra optimerad, vilket jag tyckte redan i beta-stadiet. Den är smart, svarar bra och fungerar optimalt i de snabba eldstriderna. Jag gillar också hur kontrollen känns ergonomiskt utformad till sitt spel, med smarta knapplösningar för både specialattacker och karaktärernas egna förmågor.

Miljö-variationerna är trevliga!


Det jag var orolig för när jag och Anders skrev våra intryck av Overwatch-betan var att spelet skulle komma att kännas på tok för tunt med innehåll. Och lite av dom tankarna hänger tyvärr fortfarande kvar. Visst, det finns en hel del roliga lägen, så som capture & defend eller escort, men i längden utan omväxling kan detta bli aningen långtråkigt.

Jag hade så gärna velat se ett enspelarläge, ett kampanjläge som använde sig av spelets enorma karaktärsregister. Att enbart förlita sig på att spelarna ska finna variationen av banorna tillräcklig för att fortsätta spela framöver är lite tveksamt. Jag hoppas därför att teamet hos Blizzard fortsätter utveckla nya spännande spellägen och arenor för att hålla titeln aktuell i det långa loppet.

Det vinnande laget får lite extra beröm efter matchens slut!


Sammanfattningsvis känns Overwatch som en frisk fläkt i fps-genren. Den innehåller härligt knasiga karaktärer med hjärta och karisma. En bra bild som levererar snabbhet och säkerhet i sin uppdatering. Ljudet, musiken och kontrollen ackompanjerar bilden fint och finner en välfungerande symbios.

Det känns lite tråkigt för en älskare av "singleplayer-lägen" att gå tomhänt härifrån och spelets lägen kan ibland kännas aningen repetitiva. Overwatch står på benen som en fin underhållning tack vare bra teknik bakom spakarna och hjärta framöver kameran. Låt oss rädda världen idag, du och jag, tillsammans! 


8

Grafik:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Innehåll:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Av Christoffer Heijerdahl

Publicerat 26 maj 2016

Overwatch är ett snyggt, snabbt och urcharmigt fps-spel med mycket hjärta. Underbara karaktärer och ett fin musik. Dock avsaknad av ett enspelarläge och emellanåt tunn tempoväxling.

Bli först med att kommentera


Skicka

Senaste nyheterna om Overwatch

Läsarnas spelbetyg

9

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 3

Overwatch

Lanseringsdatum: 2016

Enhet: PC, Playstation 4, XboxOne

Genre: First person shooter

Utvecklare: Blizzard Entertainment

Utgivare: Blizzard

Antal spelare: 2 - 12

Betyg: 8/10Läs recensionen »

Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender