Publicerat 9 maj 2016

Battleborn

Recension: Battleborn

Christoffer har spelat Gearbox senaste äventyr. Lever det upp till Borderlands standard eller inte?

Redan från start känns Battleborn väldigt mycket som ett klassiskt Gearbox-spel. När man startar sitt spel med följande dialog; "A hell of a long time ago" känner man snabbt igen Borderlands-skaparnas humoristiska ton. Efter en rolig, intensiv och snabb introduktion till universumet kastas du in i äventyret. Du lär känna karaktärernas förhållande till varandra och blir snabbt uppdaterad om vad som måste göras.

Prologen som följer ger en bra förståelse för vart alla står i speluniversumet, och karaktärernas dialoger gentemot varandra är många gånger briljant skrivna. Jag finner mig skrattandes igenom många instanser och när spelet väl börjar är jag fullt medveten om vad Battleborn vill förmedla, galen action i högt tempo. Frågan är dock, lyckas Gearbox skapa samma stämning som Borderlands lyckades med? Ja och nej vill jag säga!

Många fiender och många utmaningar finns på din väg!

Historien i Battleborn är ganska simpel och jag fick tidigt starka Destiny-vibbar från spelet. Det hela börjar med att ett enormt "mörker" praktiskt taget har svalt hela universum och endast en stjärna har överlevt. Det är ditt jobb att samla ihop ett superhjälte-team för att försvara denna sista plats ifrån ondskans makter.

Själva enspelarläget är underhållande och innehåller mängder med uppdrag, roliga dialoger och klämkäcka karaktärer. Dock som jag nämnde tidigare är spelet väldigt likt Destiny i sitt upplägg, dvs det känns aldrig riktigt som om uppdragsdelarna knyter samman med varandra. I längden blir därför äventyren aningen repetetiva i sitt utformande, då det praktiskt taget är samma saker du måste genomföra på de olika nivåerna.

Spränga, skydda och döda en boss, för att sedan göra samma sak igen på en ny plats. Det blir lite tråkigt i längden och att inte förnya uppdragsdelarna gör att spelet faller för den ensamme spelaren.  Det blir därför otydligt i upplägget, och även svårt att fastställa de riktigt bra delarna i berättelsen.

Battleborn, ditt team, ditt uppdrag!

Visuellt är Battleborn en klassisk Gearbox-produkt med samma grafiska ton som Borderlands-serien bar på. Det är färgglatt, snabbt och intensivt i sitt utformande och bidrar till den komiska idyllen. En del texturbuggar, framedrops och stundvis ojämn bilduppdatering gör sig dock påmint emellanåt. Rent tekniskt finns det stunder då Battleborn ser aningen föråldrat ut och det är inte alltid särskilt imponerande texturer som läggs fram.

Det finns 25 karaktärer att välja bland i spelet och genom att spela kampanjen låser du upp fler och fler. Karaktärernas utseende är trevliga och man ser verkligen att unik-faktorn är konstant närvarande, då ingen karaktär är den andra lik. Det finns alltså gott om valmöjligheter för spelaren som vill fokusera på en viss karaktär eller förmåga. En av mina personliga favoriter är just Mellka som du startar som i kampanjen, hon har en härlig personlighet och ett stentufft yttre.

Kämpa själv eller tillsammans med vänner, online eller offline!

Musiken är bra och fungerar fint tillsammans med sin bild. Jag får ganska många olika tankar när jag lyssnar igenom soundtracket, och de klassiska superhjälte-filmerna från 80 och 90-talet är inte jättelångt borta i tankarna. Jag gillar också hur man valt att inplantera väldigt mycket "over the top" ögonblick i just spelets ljudeffekter och dess röstskådespelares jobb. De får verkligen karaktärerna att sticka ut ytterligare, med en fin karisma som speglar deras unika personligheter.

Att lyssna på ett gräl om en petitess som skedde under frukosten samtidigt som man kämpar för sitt liv emot ett arme av elaka robotar är en härlig kontrast till vart karaktärerna står i nuet. Detta är något som Gearbox lyckades bra med i Borderlands och så även med i detta spel. Jag finner mig ofta växlande mellan att skratta och att skratta ännu högre. Battleborn är ett genomroligt och charmigt spel med hjärtat hos sina karaktärer, helt klart.

Battleborn är sprängfullt av galna händelser

En annan stor säljpunkt som Gearbox vill spela på är Battleborns flerspelarläge. I spelet finns möjligheten att gå igenom hela äventyret tillsammans med en vän online eller på en soffplats bredvid dig. Möjligheten till lokal split-screen är ett trevlig tillägg och uppskattas av många spelare skulle jag tro.

Online-lägena består av Incursion, vilket går ut på att förstöra motståndarnas bas. Capture, vilket är Battleborns svar på det klassiska "Domination-läget" ifrån klassiska fps-spel. Samt Meltdown, som går ut på att guida spelare till mitten av spelplanen för att tjäna poäng. Dessa tre lägen erbjuder en ganska bra variation och jag har haft riktigt roligt med samtliga. Favoriten är Capture-läget som snabbt blir intensivt. Dock känns endast tre online-lägen som aningen lite i dagens konkurrens, och jag kan förstå spelare som önskat sig fler lägen att spela i.

Du uppgraderar dina hjältar under resans gång, och kan på vis köpa nya förmågor!

Sammanfattningsvis är Battleborn en trevlig och intensiv upplevelse som både lämnar en belåten och aningen förvirrad. Man märker att Borderlands-vibbarna är starka och närvarande, och trots att Gearbox gärna velat skapa ett helt nytt universum kan jag inte bortse ifrån likheterna mellan serierna under perioder.

Battleborn har en trevlig kampanj och roliga online möjligheter, dock blir kampanjen ganska repetitiv i sitt utförande. Trots en del buggar, texturer och en stundvis föråldrad bild lyckas Gearbox leverera en lättsmält upplevelse med mycket hjärta. Älskar ni Borderlands-spelen och dess humor ska ni definitivt ge Battleborn en chans, det är inget mästerverk men heller inget dåligt spel.

7

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Publicerat 9 maj 2016

Battleborn är snabbt, intensivt och roligt. Det har en del riktigt bra moment så som minnesvärda karaktärer och härlig musik. Det lider dock av en del repetetiva händelser och stundvist fattigt innehåll.

Senaste nyheterna om Battleborn

7

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10