Publicerat 1 april 2016

Quantum Break

Recension: Quantum Break

Christoffer har mixtrat med tiden i Remedys nya spel Quantum Break och satt ett betyg!

"Försök att föreställa dig ett liv utan tidtagning. Du kan förmodligen inte. Du vet månaden, året, veckodagen. Det finns en klocka på väggen eller instrumentbrädan i bilen. Du har ett schema, en kalender, en tid för middag eller en för film. Men överallt runt omkring dig ignoreras tidtagning. Fåglar kommer inte för sent. En hund behöver inte kontrollera dess klocka. Rådjur sörjer inte över passerade födelsedagar. Enbart människan mäter klockans timmar. Och på grund av detta, är endast människan drabbad av en förlamande rädsla som ingen annan varelse fruktar. En rädsla att tiden rinner ut. "
- Mitch Albom

Shawn Ashmore spelar hjälten Jack Joyce!

Den främste mördaren är tiden! Detta är det första som slår mig när jag startar upplevelsen Quantum Break. Likt en amerikansk dramathriller startar äventyret upp med djupa monologer och intressanta tankeställningar. Direkt från start är allt väldigt fokuserat på berättelsen, likt en prolog i en tv-serie. Man vill gärna berätta så mycket som möjligt för åskådaren, och när tiden börjar tryta blir genomgången krångligare. Jag har under spelets gång jämfört den många gånger med Christoper Nolans film Inception, då i sitt komplicerande genomförande och i sin tankebana.

Vissa fiender kan också kontrollera tiden!

Historien i Quantum Break är uppbyggd mycket likt Remedy's föregående äventyr Alan Wake, nämligen likt en tv-series dramaturgiska nivåer. Varje "episod" avslutas med ännu fler frågor och tar sedan snabbt fart framåt igen. Du spelar som den unge mannen Jack Joyce som återvänder till sin hemstad. Han har fått en inbjudan från sin bästa vän Paul Serine som säger att han upptäckt något helt enastående, och som kommer förändra världen.

Väl på plats går hans experiment fasansfullt fel och en spricka i tiden uppstår. Fler och fler konspirationsteorier uppdagas och snabbt finner sig Jack jagad av både myndigheter och vänner. Att gå till botten med mysteriet och fixa tidens lopp är alltså huvuduppgifterna i Quantum Break.

Dominic Monaghan spelar Jacks bror Will!

Rent visuellt har jag alltid tyckt att Remedy fått till ett bra utseende på sina spel. Och Quantum Break är inget undantag, då det ser riktigt bra ut. Jag gillar kontrasten till Alan Wake, som var väldigt mörkt och svart i sitt utförande och presenterades väldigt nedtonat redan från start. Till skillnad från Wake spenderas merparten av Quantum Break i upplysta områden med bleka färger och ibland nästan överexponerat ljus. Det blir ganska snabbt ett given kontrast i jämförelsen, och det är roligt att se två sidor av myntet hos en utvecklare.

Med Quantum Break har man verkligen fortsatt utveckla sina karaktärsmodeller och mocap-arbetet är riktigt bra. Fina texturer, en bra bilduppdatering med bra färger gör Quantum Break livfullt och snabbt. Det finns skavanker att hitta och dessa ter sig i stundvisa buggar och även en del framedrops här och där. Även den utlovade 1080p upplösningen uteblir och spelet renderas i 720p istället. Det finns även en del ojämna partier i berättelsen som skulle kunna skalas ner en aning och det är tråkigt när miljöer blir repetitiva i utförandet.

Tid är makt, något som verkligen framgår under spelets gång!

Ljudet är bra och är välbalanserat. Jag gillar verkligen hur Remedy fortsätter att implementera låtar ifrån världens alla hörn i sina projekt, precis som de gjorde vid varje kapitelslut i föregångaren Alan Wake. Även vapenljuden, atmosfärsljuden och den allmänna musiken fungerar bra i symbios. Det känns fräscht i sitt utförande och fungerar bra tillsammans med sin bild.

Röstskådespelarna, likaså skådespelarna gör sina roller mer eller mindre trovärdiga och jag gillar verkligen Shawn Ashmore som hjälte. Han har ett lugn i rösten som man som spelare söker efter i ett hektiskt äventyr, någon som kan ta ner en på jorden en stund och bara analysera läget man befinner sig i. Även Aiden Pierce, som de flesta känner som Peter "Littlefinger" Baelish i Game of Thrones gör en riktigt bra roll som antagonisten Paul Seriene.

Tid för hämnd!

Kontrollen påminner mycket av sin föregångare till spelsättet, och likt hur man kontrollerade Alan Wake, kontrollerar man Jack Joyce. Det är en ergonomiskt uttänkt kontroll som ligger bra i handen och som gör spelupplevelsen rättvist. Jag gillar tidsförmågorna som präglar spelet och att kunna stanna, mixtra och stundvis även förvränga tidsmoment är väldigt tillfredsställande.

Fienderna brukar få en obehaglig överraskning när jag kvickt och koncist avlossar en vapensalva som exploderar i ansiktet på dem. Man känner verkligen att man har kontroll över tiden och att egenskaperna kan användas på många smarta vis.

Slående vackert och cinematiskt uppbyggt

Det som verkligen sticker ut i Quantum Break är deras live-action serie som spelas upp mellan dina spelsessioner. Och utifrån de val som du gör under spelets gång förändras historien och berättandet i tv-serien. Det är ett smart och nytt sätt och försöka kombinera de två medierna ytterligare. Det är dock stundvis tråkigt att behöva pausa spelupplevelsen och titta på en kvarts tv innan man kan återuppta spelet igen.

Men tv-mediets inkludering gör mig även intresserad över spelets alla valmöjligheter och förändringar. Det finns alltså otaliga vägar igenom äventyret, och för spelarna som vill uppleva allt som Quantum Break har att erbjuda finns det många timmar att slå ihjäl. Dock känns tv-serien stundvis väldigt ostig i sitt genomförande, och man märker att spelet fått merparten av budgeten i frågan.

Du har förmågan att mixtra och kontrollera tiden omkring dig!

Sammanfattningsvis är Quantum Break ett imponernade spel. Det kombinerar Remedys tidigare meriter i berättelsekunskap med den nya generationens bild och ljudmöjligheter. En del buggar, skavanker med framedrops, ojämna partier och en tv-serie som inte alltid levererar finns på minuslistan.

Dock förblir Quantum Break ett spel som jag längtar efter att återvända till. Jag vill se hur min historia skulle utspela sig under andra omständigheter. Den som lever får se helt enkelt! Sitter du med en Xbox One och mycket TID på dina händer rekommendera jag upplevelsen Quantum Break varmt!

9

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Publicerat 1 april 2016

Quantum Break är ett snyggt och cinematiskt uppbyggt spel. Med en snabb kontroll, bra skådespelare och en spännande berättelse engagerar den. Några ojämna partier, en del buggar och ett tv-serieparti som är stundvis ostigt i sitt utförande. Dock en helhet som intresserar mig för upptäckande. Ett spel för den som har tiden, helt enkelt!

K

King81

Christoffer Heijerdahl