Feedback

Av Mikael Konradsson

Publicerat 17 juni 2015

Bloodborne

Recension:Bloodborne

Kanske världens mest försenade recension. Men nu är den här och du gör inget vettigt just nu, så läs den!

Spelet du just nu läser om, tillhör i mina ögon och med min smak till skaran av mästerverk. Åtminstone gör det anspråk titeln även om det inte riktigt når enda upp p.g.a ett tekniskt svek. Bloodborne har både fått sig en och två patchar sedan spelet släpptes för några månader sedan. Den största kritiken nu är samma som då. Vår recension har dröjt ut på tiden, tyvärr och detta vill vi be om ursäkt för. 


Story

I vanlig ordning är det inte mycket till berättelse i FromSoftware's spel, även om den är lite tydligare än i Soul's-spelen. Du vaknar upp i gotisk stad kallad Yharnman där de flesta av invånarna gömmer sig i sina bostäder från stadens monster.  Du får en blodtransfusion och vaknar upp på en drömlik plats, kallad ”Hunters Dream”. Denna plats fungerar som Nexus i Demon's Souls, alltså en hub där du uppgraderar vapen och och karaktär samt tar dig till de olika platserna som Bloodborne erbjuder.


Kontroll

Att greppa Playstation 4 kontrollen i Bloodborne känns oerhört naturligt och schemat känns som det redan sitter i ryggmärgen efter veckor med dess spirituella föregångare. Karaktären är följsam och striderna är snabba. Bloodborne är betydligt snabbare än sina föregångare eftersom FromSoftware uppmuntrar en betydligt mer aggressivare approach i spelandet än i Souls-serien. När du blir attackerade av en motståndare har du möjlighet att få tillbaka en större del av förlorat HP genom att snabbt attackera din motståndare igen, detta gör att striderna känns intensiva och snabba. Tyvärr hade jag lite svårt att vänja mig vid detta eftersom jag var van att skydda mig bakom en stor sköld i Souls-serien, men väl inövat och många meddelanden om att jag var död vill jag inte gå tillbaka till de gamla sättet att slåss på. 


Vapen

Bloodborne har en betydligt mindre arsenal av vapen och rustningar än vad FromSoftware fans är vana vid, men varje vapen erbjuder två lägen som gör att varje vapen känns som två helt olika. Till skillnad från Souls-spelen går inte heller rustningarna att uppgradera, men vapnen kan uppgraderas med hjälp av olika blodstenar. Det går att lägga till magiska (och vanliga) stärkande egenskaper på vapnen. Det går rent teoretiskt att uppgradera första vapnet du får och använda detta genom hela äventyret även om andra lite kraftfullare vapen introducerar längre fram i spelet. Själva uppgraderingen av vapnen är betydligt enklare än tidigare och det finns inga sätt att göra fel på. (t ex clear stone)


Blod, massor av blod

Ett spel med blod i titeln kretsar självklart kring detta. Spelets valuta är Blood echoes och fungerar precis som Souls-seriens ’souls’. Du får Blood echoes när du dödar fienden, och dessa fungerar även som valuta som du kan använda för att uppgradera din karaktär med. Om du dör kan du återvända till platsen du dog på för att söka dina tidigare intjänade Blood echoes. Bloodborne är lite tuffare här, eftersom det ibland kan vara svårt att hitta dem igen. Ibland återfinns en blodpöl på marken, andra gånger är det den fiende som dräpte dig tidigare som du måste besegra för att få tillbaka dem. 


Förutom att uppgradera vapen och din karaktärs egenskaper kan du installera olika runor som du hittar under ditt äventyr. Dessa kan installeras för att höja upp specifika egenskaper. 


Bossar

En stor del av upplevelsen i spelet är att hitta och dräpa bossar. Detta kan göras tillsammans med andra och det kanske är då Bloodborne är som bäst. Man kallar in andra spelare genom att ringa i en liten klocka och ni kan då ta er från en ”bonfire” och dräpa alla monstren fram till bossen. Jag upplevde bossarna som bland de bästa i serien och FromSoftware har verkligen varierat spelstilen för varje boss. 


När nya platser och nya bossar upptäcks, eller att du kallar in hjälp förändras något som kallas Insight i Bloodborne (Tendency i Souls-serien) vilket förändrar spelvärlden. Ibland upplevs spelet som svårare, men som spelare upplever man mer desto högre den är. Man hör röster och ser saker som man normalt inte ser vid en lägre insight. 


Bloodbornes art direction tilltalar mig. Den gotiska stilen suger verkligen in mig i spelet och det finns platser som jag verkligen myser av att spela. Bloodborne är ett av Playstation 4 bästa spel och som du kanske noterat har jag inte skrivit något som svårighetsgraden som det säkert tjatats om i flertalet recensioner. Men jag tycker inte det skall vara en viktig punkt när man köper ett spel, Bloodborne är utmanande, men med övning kommer färdighet och med färdighet kommer glädjen. 


Vi ses online!

9

Grafik:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Innehåll:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Av Mikael Konradsson

Publicerat 17 juni 2015

Nästan ett mästerverk om det inte vore för tekniska svek, som dålig bilduppdatering och lite väl långa laddningstider.

Bli först med att kommentera


Skicka

Senaste nyheterna om Bloodborne

Läsarnas spelbetyg

6

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 3

Bloodborne

Lanseringsdatum: 25 mars 2015

Enhet: Playstation 4

Genre: Action, RPG, Äventyr

Utvecklare: From software

Utgivare: Nordisk Film

Antal spelare: 1

Betyg: 9/10Läs recensionen »

Spelets rekommenderade ålder är 16 år och uppåt.
Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender