Av Anders Eklöf

Publicerat 11 december 2014

Persona Q: Shadow of the Labyrinth

Recension: Persona Q

Anders har badat i fanservice i spelet där Persona 3 och 4 möts i en salig blandning av influenser från Atlus spelbibliotek.

Persona Q: Shadow of the Labyrinth är i grunden en stor dos med fanservice till de som älskade de två föregående spelen i serien.  Det utspelar sig ungefär i mitten av berättelserna från Persona 3 och Persona 4, plockar spelelement från dem båda och ger oss ett kärt återseende av det blomstrande karaktärsgalleriet.

Har du inte spelat de två finns det inte mycket att hämta här, eftersom det mer eller mindre förutsätter att du redan har en relation till karaktärerna, begreppen och världen.

En välkommen spinoff

Innan spelet drar igång får du välja om berättelsen ska kretsa kring karaktärerna från Persona 3 eller Persona 4, vilket är en trevlig detalj eftersom de flesta har en favorit av de båda. Dessutom ger det ett grymt omspelningsvärde eftersom de båda vägarna skiljer sig en hel del. Vilket som så handlar spelet om att de båda gängen hamnar i en mystisk version av Yasogami High School från det fjärde spelet, där långa labyrinter och de klassiska skuggmonstren från serien härjar vilt. På plats träffar de karaktärerna Zen och Rei som fungerar som vägledare i den underliga skolan och slutmålet är att ta de båda karaktärsgallerierna ska ta sig tillbaka till sina respektive världar.

Det är härligt att få återse de älskvärda karaktärerna från de båda spelen. Fanservice deluxe!

Ramberättelsen i sig är inte riktigt i klass med originalspelen, men mötet mellan karaktärerna och den sedvanligt tajta dialogen gör att det är värt att spela vidare nästan bara just för att få ser mer av deras interaktioner. I stort är spelet egentligen en ganska nerbantad version av Persona-formulan då det saknar möjligheten att strosa runt i staden samt att det fantastiska relationssystemet inte går att finna alls. Det gör att det tyvärr känns som att det inte finns så mycket mer att göra i spelet förutom att ta sig vidare i labyrinterna. Samtidigt så lånar det inslag från Atlus andra egna serier som utforskandet av labyrinter från Etrian Oddysey och liknande upplägg på stiderna som i Shin Megami Tensei.

När du utforskar en labyrint ser du allt från ett förstapersonsperspektiv och du rör dig åt de fyra riktningarna i ett rutsystem. En intressant funktion är att det är mycket viktigt att fylla i kartan själv med hjälp av den undre pekskärmen på ditt 3DS, vilket ger det hela en extra dimension. Efter ett tag kan det bli enerverande att sitta och fylla i varende hörn och korridor, men det är fortfarande en trevlig detalj.

En salig blandning av influenser

Striderna är som sagt någon sorts blandning av Persona, Shin Megami Tensei och även Etrian Oddysey. Som vanligt fokuserar konfrontationerna mycket om att utnyttja fiendernas svaghet. Till skillnad från de tidigare delarna i serien så ger det här din karaktär möjligheten att attackera först i nästa runda samt att magier och specialattacker går att använda kostnadsfritt.

Har du någon gång spelat ett Persona tidigare kommer du känna igen utbudet av fiender.

Till skillnad från det undermåligt visuella Shin Megami Tensei IV som släpptes här i europa i höst så är det här mycket trevligare att titta på. Precis som i nämnda spelet så ser du fienderna ur ett förstapersonsperspektiv med en statisk kamera, men här är de inte bara tecknade stillbilder utan animerade figurer. Dessutom så hoppar karaktärerna fram när de anfaller. Dock har det inte gjorts mycket för att göra striderna mer varierade, då de fortfarande är väldigt upprepande när du väl vet vad fienderna är svaga mot. Det blir bara en massa knapphamrande tills det är över

Trots de ganska tjatiga striderna så kan det bli mördande svårt ibland. Gör du fel val i början av striden kan det vara över för dig. Dessutom så är pengarna en bristvara och det kostar hutlöst mycket pengar(mer och mer för varje gång) att få vård hos sjuksyrran samt att du sällan har råd med ny utrustning till dina karaktrer. Samtidigt så ger det en viss grad av acceptabel utmaning då det gör att du får ta dig fram i labyrinterna en bit i taget och planera dina nästa steg väl.

Det är heller inte ett spel som du klarar på en vecka, då det tog mig cirka sju timmar att klara den första labyrinten av fyra totalt. Timmarna rinner dock iväg väldigt snabbt när du väl sitter med spelet.

Gulliga karaktärer och fantastisk musik

Karaktärsdesignen i Persona Q är också lite nerbantad, men absolut inte på ett dåligt vis. Här är de lite förkrympa versioner av sina vanliga utseenden och modellerna gör sig oerhört bra på den lilla 3DS-skärmen. Mycket på grund av den stora färgpoletten och de mjuka texturerna på dem.

Till och från får vi se tecknade mellansekvenser som skulle platsa i vilken välproducerad animéserie som helst.

Musiken är precis så bra som den ska vara i ett Persona-spel med sina melodier som blandar jazz och rock på ett underbart vis. Jag har ännu inte tröttnat på den fantastiska stridslåten som du får höra om du väljer att spela som karaktärerna från det tredje spelet. Tillsammans med nykomponerade låtar som andas känslorna från de respektive spelen får vi också några att känna igen från tidigare.

Slutsats

Persona Q: Shadow of the Labyrinth är egentligen bara ett spel för dig som älskade de två föregående samtidigt som du suktar efter mer från serien innan vi får lägga vantarna på Persona 5. Om man ser på spelet som en crossover fylld med fanservice som släcker törsten en aning så går det inte att tycka illa om det. Det har absolut sina brister och är inte lika fyllt till bredden med innehåll som vi är vana med från serien, men det är utan tvekan inget du får missa om du gillar Persona.

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ljud:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Av Anders Eklöf

Publicerat 11 december 2014

Persona Q är mer av det goda för de som inte har fått nog av de två senaste spelen av serien. Trots att det saknar mycket av funktionaliteterna från huvudserien så är det en mastig del som utan tvekan kan släcka din törst delvis.

Senaste nyheterna om Persona Q: Shadow of the Labyrinth

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10