Av Mikael Konradsson

Publicerat 5 december 2014

Assassin's Creed Unity

Recension: Assassins Creed Unity

Vad har Bob hund med Assassins Creed Unity att göra? Läs recensionen så förstår du.

Varje installation av lönnmördarsimulatorn Assassins Creed bjuder på nya skådeplatser och turen har kommit till Franska revolutionen. Jag har låtit bli att spela några spel i serien eftersom jag tyckte att det blev lite mycket kaka på kaka och jag känner rätt snabbt att jag har en fördel av min långa paus. När jag fattar kontrollen med mina lite för tjocka fingrar är det med ett sug i blicken. Jag blev inte direkt överrumplad av varken det första eller andra spelet i serien och när jag nu ger mig kast med Unity är jag faktiskt riktigt sugen på att följa min karaktär och utvecklas med honom.

Man kan ibland nästa skära med kniv i den täta atmosfären

Sekunder blir till minuter och minuter till timmar. Unity greppar verkligen tag i mig och jag känner att jag får en stor lust att utforska Paris och dess förorter. Introduktionen är stark och eftersom spelet verkligen nyttjar sin nya hårdvaruplattform (Playstation 4 i mitt fall) fylls min skärm av miljoner och åter miljoner trianglar som ritar upp en scen som jag tidigare bara sett i förrenderade mellansekvenser.

Assassins Creed Unity börjar med att pojken Arno Darien får reda på att hans far är en lönnmördare och för att hålla recensionen spoilerfri utelämnar jag detaljerna. Detta kommer hur som helst att påverka Arno på ett eller flera sätt. I vuxen ålder kommer han i kontakt med assassinssällskapet som han går med i. Spelets hududstory är en svag länk i spelet. Det är den historiska skådeplatsen som är spelets styrka. Man känner verkligen att det är revolution på gång som det skånska bandet Bob Hund sjöng en gång i tiden.

Assassins Creed har alltid för betytt en frihet, att kunna ta mig till platser långt ovanför marken för att att strategiskt planera, åtminstone i mitt egna huvud hur nästa offer skall lämna jordelivet. Något jag saknade i framförallt det första spelet var att nästan allt utspelade sig utomhus något som Ubisoft fått bukt på med i Unity. Flera uppdrag sker även inomhus, vilket jag personligen uppskattar, jag känner en helt annan press. Jag vet att det är svårare att fly och därför är det viktigare för mig att inte begå ett misstag

Ljussättningen är för det mesta helt briljant

Grafiken är oerhört detaljerad för denna typ av spel. Jag spelar Playstation 4-versionen och det är absolut ett av konsolen just nu snyggaste titlar. Folkmassorna är verkligen folkmassor och jag kan nästan känna stanken från underklassen i Paris förorter när de står samlade på torgplatser.

Ljudet är också bra. Den kanske viktigaste aspekten för mig var att du kan välja vilket språk som skall talas i spelet så självklart ändrade jag snabbt till Franska för att verkligen sugas in i skådespelet. Om du använder engelskt tal pratar även folket för det mesta franska, men min rekommendation är ändå att välja franska som talat språk.

Inomhusmiljöer att dö för

Allt låter kanon, detta måste var ett mästerverk, eller? Nej tyvärr är det så att Ubisoft och dess inblandade studios har slarvat en hel del. Spelet är fyllt till bredden med buggar och du kommer bli irriterad beroende på hur många av dessa som hinner åtgärdas i patchar när du spelar spelet. Detta bidrar även till att svårighetsgraden blir lite väl tuff ibland. Jag känner stundtals att kontrollen borde fått sig lite mer kärlek. Pareringen är inte alltid klockren och ibland känns också som att allt går på lite för mycket automatik.

Slutsats

Unity är troligtvis det bästa spelet i serien, trots sina brister. Jag tycker framförallt att utvecklarna lyckas leverera ett levande Paris under en hemsk tidsepok. Storyn når tyvärr aldrig samma atmosfär som den levande staden och blir därför aldrig tillräckligt intressant för att föra spelet vidare. Tyvärr gör också de många buggarna också att helhetsbetyget dras ned. Men jag vill ändå trycka på att detta är ett oerhört innehållsrikt spel som bjuder på många trevliga speltimmar.

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10