Av Mikael Konradsson

Publicerat 4 november 2014

The Evil Within

Recension: The Evil Within

Demonregissören är tillbaka och förväntningarna är lika höga som snittbetygen för Resident Evil 4

Bilen kör zick zack genom staden för att inte krasha in i andra bilar. Vi håller en relativt lugn konversation på vägen till platsen fick larmet om, ett gammal mentalsjukhus. Väl framme på platsen möts vi av synen av massor av tomma polisbilar som står parkerade framför mentalsjukhuset, väl inne möts vi av ett blodbad.

Spelregissörer tycker fortfarande rullstolar är läskiga 2014

Vad handlar spelet om?

Sebastian Castellanos och hans poliskollegor får ett larm om att något inte står rätt till på ett mentalsjukhus. Väl framme börjar mardrömmen och han och hans kollegor får se flera av sina kollegor lemlästade. När de sen får se ett övernaturligt väsen i en av övervakningskamerorna och marken börjar skälva under deras fötter flyr de i en ambulans i panik. Men tyvärr går inte allt som tänkt, utan ambulansen kör av vägen och Sebastian vaknar upp ensam nära det brinnande fordonet.

Men se, vi använder visst färg i spelet. Rött och blått och lite gult.

Hur spelar man spelet?

När man väl får greppa kontrollen och styra Sebastian märker man att detta är det spel som borde varit Resident Evil 5. Du ser Sebastian från ett tredjepersonsperspektiv och har du spelat liknande spel tidigare känner du dig som hemma. Monstrena du möter känns som klassiska zombier, även om de ofta är lite snabbare och tål betydligt mer skott i sig än spel jag spelat tidigare. I bland klarar även "zombierna" ett skott genom huvudet. Det skapas då ett hål och karaktären "lever" vidare. När en motståndare hamnar horizontellt på marknivå kan du kasta en tändsticka och sätta eld på personen för att få stopp på denna för gott.

Under spelets cirka 12-15 timmar stöter du på flera miljöer och olika bossar. Bossfighterna är för det mesta rätt frustrerande och stressande men hatten av för den fantasifulla bossdesignen. Sebastian har en ganska klassisk vapenarsenal till sitt förfogande men undantag för en armborst som kan skjuta iväg olika vapen som Sebastian själv kan tillverka, någon som de troligtvis lånat från The Last of Us.

Mentalsjukhuset uppgraderar!

The Evil Within är vrickat. Riktigt vrickat. På sina platser finns trasiga speglar utplacerade och då kan Sebastian använda dessa som en portal för att åter se sig på mentalsjukhuset där äventyret började. Mentalsjukhuset har några klienter vars klagande man hör med jämna mellanrum men där finns även en sjuksköterska som Sebastian kommunicerar med mellan de olika omgångarna han besöker det. Förutom att du som spelare kan spara din progress i The Evil Within kan Sebastian även uppgradera sina förmågor och vapenteknik. Detta görs genom att han injicerar hjärnsubstans rakt in i sin egen hjärna i en stol lika steril som en offentlig toalett. Sa jag att spelet var vrickat?

Vad får jag för min hjärnsubstans som jag har på burk?

Miljöer och buggar

Miljöerna är varierade och ibland kastas vi mellan mardrömslika miljöer till vackra klippor längs en havsremsa. Även miljöerna får mig att tänka tillbaka på Resident Evil 4. Tango Gameworks bjuder på varierade miljöer men faller tyvärr in i gamla grepp alldeles för fort. När du tryckt [x] tillräckligt många gånger för att öppna en port känns det tyvärr bara oerhört trist, och för att inte tala om förlegat. The Evil Within känns även oerhört scriptat och statiskt. Dessutom var jag tvungen att starta om spelet en när jag klarat en boss eftersom denna lämnar ett verktyg jag var tvungen att ha för att ta mig vidare.

Miljöerna är ibland oerhört läckra

Jag är nybliven ägare av Playstation 4 när detta skrivs. Jag letar detaljer som jag inte vill att Playstation 3 skall klara av att rendera för att validera mitt inköp. The Evil Within bjuder tyvärr inte på just på den grafiska upplevelsen jag eftersöker. Spelet börjar svagt både rent berättarmässigt och grafiskt. Designen och estetiken känns sömning men detta är något som blir bättre allt eftersom du gräver djupare i spelet. Det är gamla grepp i från en urvattnad genre som presenteras för dig som spelare gång på gång. I stället för att vara psykologisk skarp matas du som spelare med blod och åter mer blod.

"Ursäkta - Har ni färs på högrev här på slakteriet?"

Tankar om The Evil Within

Shinji Mikami förändrade hela tredjepersonsactiongenren när han och Capcom skapade Resident Evil 4 för 10 år sedan. Med detta som i bakhuvudet skruvar jag upp förväntningarna nästan enormt och det är tyvärr därför jag blir oerhört besviken på spelets första timme. Men något händer sedan under spelets gång - det blir intressantare och spelet grafik får faktiskt även ett lyft. Ljussättningen blir stundtals fenomenal och stämningsfull samt ligger partikeleffekterna som en tät dimma över min skärmpanel.

Spelet bjuder på en berg och dalbana och efter sju åtta timmar börjar det ta fart och bli intressant. Miljöerna bjuder på nya möjligheter och känns "spännande". Det är vi dessa stunder jag har som roligast. Det är därför mina tankar om spelet är oerhört blandade, för när The Evil Within är bra är det riktigt bra. Men ibland faller spelet som en pannkaka och jag blir mest frustrerad.

Gillar du Resident Evil 4 - och vill uppleva det närmaste du kan på din Playstation eller Xbox, trots att det har hänt en hel del med speldesign de senaste 10 åren eller söker en riktigt vrickad story med skön och stabil action trots en del frustrerande spelmoment - då är The Evil Within designad för dig.

7

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ljud:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Av Mikael Konradsson

Publicerat 4 november 2014

Shinji Mikami ger oss Resident Evil 5 som det var tänkt, på gott och ont.

R

Rakbladsvalsen

Du menar väl Capcom? :)
Bra recension! Stämmer ganska så bra överrens med vad jag tyckte om spelet. :)
#1 | | | Svara

AA

Andreas Andréen

Resident Evil 4 går det att jämföra det med - med skillnaden att Evil Within faktiskt lyckas flera gånger att vara läskigt på riktigt. De stunderna då man blev instängd med spelets super-varelser (Box-man, Long Haired Woman osv) var spelets bästa stunder (och värsta för ditt hjärta) och då är det bra att de sker flera gånger dessutom innan spelet hinner ta slut.

Gillade också fällorna väldigt mycket då de tvingade en att ta det försiktigt hela tiden. Tjock atmosfär, mindre ammo än RE4, lite enklare att dö - men ja, känns som ett försök att göra formeln ännu bättre och dessutom läskig och jag personligen tyckte de lyckades även om wow-effekten inte var samma som när man spela just RE4 eller Resident Evil Remake för första gången
#2 | | | Svara