Feedback

Av Anders Eklöf

Publicerat 27 juni 2014

Destiny

Tankar om Destiny

Anders fick chansen att testa alphan av Bungies nya spel Destiny och delar med sig av några korta tankar.

Jag har egentligen aldrig riktigt fastnat för onlinespel tidigare. När Counter Strike var populärt en gång i tiden rörde jag det inte alls utan har bara spelat det på lunchrasterna på ett jobb för något år sedan. Jag spelade Team Fortress 2 när det kom, men tröttnade ganska fort. Jag har aldrig betalat för ett MMORPG utan har bara testat några trials och spelade World of Warcraft på privatserver i ungefär en månad innan jag tröttnade.

När Destiny avtäcktes var det något i mig som ganska direkt sa "det här vill jag spela", trots att jag sällan spelar kompetetiv multiplayer online. Kunde det ha att göra med att det är Bungie, skaparna av den grymma Halo-serien, som ligger bakom? Eller hade jag helt enkelt fått en fixidé utan några som helst rationella grunder? Jag visste bara att jag var intresserad av spelet.

Under årets E3 berättade Bungie på Sonys presskonferens att alla ägare av Playstation 4 skulle få chansen att spela en alpha-version av spelet under några dagar. Jag slog till och fick en alpha-nyckel. Under de två dagarna som jag hann spela det satt jag klistrad framför teven under flertalet timmar. Jag kan säga att jag är övertygad om att jag kommer införskaffa spelet när det dyker upp på butikshyllorna i september och betan kommer liras varm(trots Peter Dinklage inlevelselösa berättarröst, som redan har hunnit bli en "meme").

Det som imponerar mest på mig är variationen. I alfa-versionen fick vi möjlighet att testa enspelarkampanjen, en "instance"-liknande bana tillsammans med två andra spelare med svåra fiender och bossar, den öppna världen samt klassiska tävlingsinriktade "domination"-banor. Tanken att det här bara var en liten mumsbit av vad det färdiga spelet kommer bli gjorde mig exalterad. Framförallt så hade jag roligt!

Även om multiplayerbanorna hann bli uttjatade efter en stund, mycket på grund av att din karaktär bara gick upp till level 8, så var det där jag tillbringade min tid mest. Mina tankar hoppar direkt till de bästa stunderna med Halo-serien, men det har ändå mycket eget. En av de bästa funktionerna som triggar upp tempot ännu mer är att du med några få korta knapptryck kan frammana en Star Wars-doftande svävare för att ta dig fram snabbare. I just ett läge som domination är det en mycket trevlig detalj, som även fungerar som ett transportmedel i den öppna världen.

Något som oroar mig är den öppna världen. I alfan kändes områdena ganska tomma, om man bortser från de urballa fienderna som världen kantas med och sidouppdragen som fanns är i de simplaste lagen. Döda fem fiender och samla ett visst föremål, hitta till en viss plats eller döda en svårare motståndare. På ett sätt var det härligt att knata runt och utforska, men det kunde bli en aning tjatigt efter den tjugonde likadana fienden som mötte min väg. Förhoppningsvis kan Bungie övertyga med betan.

Så, det ska bli otroligt kul att få ta del av betan av Destiny nu i juli och jag hoppas att många av er läsare också tar er chansen att testa det här spelet som har potential att bli en av de bästa onlineupplevelserna någonsin.

Fick du chansen att testa alphan av Destiny? Vad tyckte du? Kommer du skaffa spelet när det släpps?

Av Anders Eklöf

Publicerat 27 juni 2014

Bli först med att kommentera


Skicka

Senaste nyheterna om Destiny

Läsarnas spelbetyg

9

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 2

Destiny

Lanseringsdatum: 9 september 2014

Enhet: PS3, Xbox360, PC, Playstation 4, XboxOne

Genre: Action, Rollspel, First person shooter

Utvecklare: Bungie, Bungie Software

Utgivare: Activision

Spelets rekommenderade ålder är 16 år och uppåt.
Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender