Av Anders Eklöf

Publicerat 17 april 2014

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Recension: Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Anders har spelat HD-versionerna av Final Fantasy X och X-2 till Playstation 3. Är det fortfarande bra spel efter alla dessa år?

När Final Fantasy X lanserades till Playstation 2 för över tio år sedan var det första gången vi fick se serien på en ny generation hårdvara. Grafiken var fantastisk, karaktärerna hade röster, striderna var smidigare och berättelsen var gripande. För mig som fortfarande glatt spelade den nionde delen på mitt Playstation var det fenomenalt att se hemma hos en vän. Spelet fick även upp ögonen för många nya fans.

Sedan dess har vi fått allt vi älskade med serien krossad av Square Enix och deras XIII-trilogi och framtiden är onekligen osäker. Jag vill påstå att det redan började en aning med Final Fantasy X, som vi nu har fått i HD till Playstation 3 och PSVita.

Samma berättelse i ny skrud

Final Fantasy X handlar om blitzball-spelaren (typ vattenpolo på steroider) Tidus som kommer från den stora staden Zanarkand. En kväll vid en stor match vänds hela hans värld uppochner då en enorm varelse vid namn Sin dyker upp och förstör staden, samt förflyttar Tidus till världen Spira. Den här världen har flera saker gemensamt med Zanarkand, men framförallt att invånarna plågas av monstret Sin. Här träffar han Yuna och hennes följeslagare som är ute på en resa för att rädda världen från monstret.

Handlingen i spelet är fortfarande ganska gripande med teman som sviktande föräldraskap, kärlek och undergång. Dock saknar jag fortfarande fortfarande det djup som många av de tidigare spelen hade med hjälp av starka biroller och intressantare sidoberättelser. Detta tillsammans med det medelmåttiga röstskådespeleriet, dåliga ansiktsanimationer och ett väldigt linjärt narrativ gör att det inte riktigt står sig lika högt som de tidigare spelen. Världen och berättelsen är fortfarande intressant, men så här med facit i hand några år senare märks det att de inte hade bemästrat de nya berättarmässiga greppen.

Final Fantasy X-2 är mer en spinoff för de som inte hade hunnit tröttna på Spira och dess invånare. Där byttes gravallvaret mot ett tuggummidoftande popäventyr där Yuna, Riku och den nytillkommne Paine åker runt i världen och utför uppdrag.

Det som är märkbart förbättrad i HD-versionen av spelet är så klart grafiken. Färgerna har ett starkare lyster, texturerna är mycket skarpare och de viktigaste karaktärerna har bokstavligt talat fått sig ett ansiktslyft. Dock är fortfarande de mindre viktiga karaktärernas ansikten bedrövligt gjorda och animerade, vilket skapar en tydlig kontrast när de står bredvid ett mer välsvarvat HD-ansikte. De hade gärna fått lagt ännu mer tid på att polera allting. Även musiken är nyinspelad, vilket verkligen lyfter fram det förbisedda soundtracket från spelet. De har fått en helt ny karaktär som bättre passar stämningen. Samma sak gäller för Final Fantasy X-2, men där känns det som att de inte har ansträngt sig lika mycket.

Final Fantasy-stridernas "magnum opus"

Något av det absolut bästa med Final Fantasy X är de snabba striderna. Istället för att karaktärerna behöver vänta in en mätare för att kunna anfalla så är det helt och hållet turordningsbaserat. Dessutom kretsar det mycket kring att du ska byta mellan de olika karaktärerna vid rätt tillfälle för att utnyttja svagheterna som fienderna har. Istället för att behöva fokusera på att försöka få ner fiendens liv så snabbt som möjligt gäller det att tänka taktiskt. Wakkas blitzbollar passar bäst mot flygande fiender, Lulus svartmagi ska passa in mot rätt element och Auron är bättre mot stora fiender.

Något som jag gärna hade sett i senare delar av serien är också dynamiken som de har lyckats skapa i striderna. I vissa strider gäller det att anfalla en bomb eller liknande samtidigt som du försvarar dig, i andra ska du passa dig för att bli nerknuffad för ett stup medan en strid utspelar sig på ett böljande hav.

I Final Fantasy X-2 har de förbättrat systemet ännu mer då de kombinerar det tidigare med jobbsystemet som återfinns i de äldre spelen. Har växlar du istället mellan olika dräkter som ger olika egenskaper.

Något som jag är mer kluven till är level-systemet. Istället för att samla på sig erfarenhetspoäng får du poäng och "spheres" att placera på ett stort bräde. När du "går upp i level" får du gå vidare på brädet och belönas med mer liv, en ny egenskap eller högre styrka. Problemet med det är systemet innan det öppnar sig mot slutet, är att det inte finns särskilt mycket valmöjlighet. Egentligen går du upp i level som vanligt. Skillnaden är  bara att du måste gå in på brädet och få din karaktär att levla upp manuellt.

Slutsats

Final Fantasy X och X-2 är två underhållande spel, men samtidigt ser jag dem (framförallt tian) som perioden efter storhetstiden och precis innan det började gå utför med serien. Berättandet fungerar inte alls lika bra med mellansekvenser och röstskådespeleri. Spelet är också mycket mer linjärt än de tidigare och känns som ett smaprov på de korridorartade omgivningarna som vi fick lida igenom i Final Fantasy XIII. I HD-versionen är det också underliga laddningsskärmar mellan scener som känns relativt onödiga.

Är du ett fan av serien och har ännu inte spelat detta, finns det ingen anledning att inte testa det nu när det finns tillgängligt i bättre grafik. Dock är spelet fortfarande lika dåligt i sina stunder som för över tio år sedan.

Jag kan också berätta för er att skrattscenen är precis lika dålig i HD.

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ljud:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Av Anders Eklöf

Publicerat 17 april 2014

Ett bra Final Fantasy-spel som kom efter storhetstiden och innan det började gå utför. Det är trevligt att återbesöka Spira i HD med omgjord musik, men spelet lider av samma problem som det gjorde 2001.

Senaste nyheterna om Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10