Feedback

Mikael Konradsson

Ålder: 41

Bor: Kalmar

Konsoler: Android, Commodore 64, Facebook, iPad, iPhone, Mac, Microsoft Xbox, Nintendo GameCube, PS3, PSP, Sony Playstation, Xbox360

Senaste recension: Horizon Zero dawn

Min första konsol: Nintendo NES

Bästa spel: The last of us och jag tror nog det är den bästa upplevelsen på senare dagar. Annars är Blade Runner, The Dig, Half-life 2 oerhört bra spel.

Sämsta spelupplevelse: WALL-e

Spelar just nu: This war of mine: The Little ones


Mikael Konradsson vår iPhone och iPadutvecklare är inte bara intresserad av teknik utan även av spel. Har tidigare varit spelredaktör på tidningen Digital Life och spelat TV-spel långt innan flera av våra skribenter ens var födda. Har haft flera Game & Watch (du som är under 30 år får googla). Älskar allt som Tim Schafer ger ut.


Mina senaste bloggar

Av Mikael Konradsson

Publicerat 17 april 2015

Fantastiska böcker. Rymdfarkoster 2000 till 2100

Jag ropade hem en bit nostalgi på tradera

Jag gråter nästan av glädje. När jag för något år sedan började leta efter böckerna fanns de på olika entusiastsidor som sålde gamla böcker, men det var rätt dyra så jag hoppade över det vid tillfället. Jag hade egentligen glömt dem igen, men så nämndes de i podcasten Overkligt, eller rättare sagt så nämndes de aldrig vid titel men jag visste att de var Rymdfarkoster 2000-2100 av Steward Cowley som de egentligen pratade om. Direkt efter ett podden begav jag mig ut för att leta igen och där på Tradera fanns två av böckerna. Jag budade och vann, för en struntsumma. 

Nyss hemkommen från postbudet kan jag bekräfta att de var i perfekt skick.

Jag vet vad jag skall göra i helgen, jag skall drömma mig bort till då jag var 8 år och satt i timtal och bläddrade i böckerna i skolans bibliotek.  

Spana in de fantastiska bilderna från böckerna.



Klicka här för att kommentera

Av Mikael Konradsson

Publicerat 21 mars 2015

White Night

En timme med White Night

Mikael har spelat skräckspelet i Noir-stil, White Night.

I Torsdags fick jag en recensionskod för Osome Studios debutspel, White Night. Spelet är helt i svartvitt med några få undantag i paletten. Berättandet känns stilrent och följer det typiska berättandet med tidsepoken som spelet utspelar sig i, nämligen 1930-talet. Den stora depressionen har svept in över USA och vi får följa vår huvudkaraktär som råkar se ett spöke och köra av vägen. När han försöker nå hjälp via en telefon i ett gammalt hus blir han varse över att saker inte står helt rätt till.

Spelet är ett skräckspel och trots att spelet är binärt i sin palett sugs jag in i dess atmosfär. Spelet finns tillgänglig nu för flera plattformar, inklusive Linux, Mac, PC och Playstation 4 och Xbox One.  

Vår recension läser du den kommande veckan.
Klicka här för att kommentera

Av Mikael Konradsson

Publicerat 2 mars 2015

Watch Dogs

Kasta inte skit på spelaren

Hur behåller du motivationen i sandlådan?

Jag köpte nyligen Watch Dogs till Playstation 4. Det reades ut för löjliga 99 kronor och eftersom jag suktat efter titeln ett tag var det ett måste. Spelet och dess första uppdrag börjar helt fantastiskt då det är tight och presenterar flera av spelets koncept intuitivt och pedagogiskt. Jag nästan jublar av glädje; - Är detta äntligen ett spel som skall ta sandlådan till nya höjder? 

Uppdrag #2

Redan vid andra uppdraget börjar problemen för mig. Jag skall använda mig av ctOS för att undersöka om det finns några kriminella i mitt område. Varför? Nu kanske du tror att det finns en naturlig förklaring men det gör det inte. Jag skall helt sonika ut och leta kriminella därför att skärmen säger det. Det finns ingen anknytning till handlingen utan det är bara så för att utvecklarna bestämde det. Det är då jag blir så oerhört trött, varför förstöra en fantastisk start på ett spel med att kasta skituppdrag i ansikten på spelaren? Det är uppenbart att speltid är viktigare än hur hen upplever spelet.

Motivera oss

Om spelaren inte blir motiverad till varför ett uppdrag skall göras, hur skall då spelaren behålla sin egna motivation för att fortsätta? Watch Dogs tar sig, men det blir en berg och dalbana. Vissa uppdrag i kampanjen är helt strålande medan andra är en transportsträcka inför nästa lysande uppdrag. Något som måste övervinnas, något som stjäler dyrbar tid från andra bra spel och livet i allmänhet.   

Illusionen av frihet är bättre än frihet

Det finns säkert tjugo citat om ämnet, men jag föredrar illusionen av frihet med stark motivering och styrning från utvecklarna över att ha en total frihet men med meningslösa och omotiverande uppdrag. I The Last Of Us kände jag mig mer fri än i Watch Dogs. Konstigt lär fler än hälften av er säga. Men av någon anledning svalde jag hela Naughty Dogs värld med huller och hår, medan jag inte gör samma sak i Watch Dogs, eller GTA V

Assassins Creed Unity 

Om jag skall nämna ett sandlådespel som faktiskt motiverar spelaren hela tiden, så är det Assassins Creed Unity. Jag höll/håller mig inom huvuduppdragen och de är samtliga välskrivna och känns sällan som transportsträckor. Jag känner att varje nytt uppdrag lägger en viktig pussel i spelets handling.

Hur upplever du sandlådan, håller du med om transportsträckor och omotiverande uppdrag?

Klicka här för att kommentera

Av Mikael Konradsson

Publicerat 21 februari 2015

The Order 1886

Flipp eller flopp för The Order 1886?

Mikael begav sig ut på stan för att försöka skapa sig en bild i hur spelet har sålt.

Förra veckan uttalade sig branschanalytikern Michael Patcher om att The Order 1886 skulle sälja hisknande fem miljoner exemplar bara i 2015. Sedan kom betygen, flera stora siter gav spelet urusla betyg medan vi själva ansåg att spelet var bra, riktigt bra och belönades med 8/10 av undertecknad. 

Vi har haft lite diskussioner om spelet internt på vår redaktion, eftersom vi är flera som skriver för både spelnyheterna och andra siter (loading.se, ign.se, pixelpaj) så har vi ibland förmånen att spela samma spel. Och vi var överens om att Ready At Dawn förändrar den grafiska standarden för hur spel skall se ut på Playstation 4, samtidigt hoppades vi på att de får chansen att förbättra och ta till sig kritiken och göra en uppföljare förutsatt att detta första spelet säljer. 

Trots att jag inte kallar mig speljournalist, utan snarare skribent begav jag mig ändå ut på stan för att bedriva lite klassisk journalist och fråga personalen hur spelet har sålt i olika spelbutiker. En av de största kedjorna hade väldigt många förhandsbokningar och sålde slut på The Order 1886 och kunde med andra ord inte erbjuda nyfikna konsumenter ett exemplar, utan fick be dem att vänta eller köpa av konkurrenterna. Detta dagen efter att spelet släppts i handeln.

Detta är ett positivt tecken, för trots att betygen inte var på topp i snitt, indikerar det att spelet ändå har sålt bra. Vi väntar nu med spänning att få ta del av dataspelsbranschens försäljningssiffror nästa vecka.

Läs vår recension av the Order 1886:

Vad tror du, flipp eller flopp?
Klicka här för att kommentera
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender